Terč na šípky: Rozmery a pravidlá

Hra šípky vznikla v Anglicku a najväčší rozmach tejto hry bol v stredoveku. Číslovanie terča vynašiel anglický tesár na konci 19. storočia. Oficiálna norma pre číslovanie, pôvodne Gamlinov model, bol uznaný až v 70. rokoch 20. storočia. Prvé oficiálne pravidlá pre hru šípky vznikli v 19. storočí a už začiatkom 20. storočia sa organizovali prvé šípkové ligy.

Výstroj a hrací priestor

Na to, aby ste si zahrali šípky nepotrebujete žiadnu ‚extra‘ výstroj. Oblečenie by malo byť pohodlné, tak aby nebránilo v pohybe ruky pri hode. Obuv má byť stabilná, na stabilite postoja tiež záleží výsledok.

Priestor, v ktorom si chcete zahrať by mal byť aspoň 3 m dlhý (2.37 m je vzdialenosť od terča k odhodovej čiare), široký 1.5 m (pri umiestnení terča v strede) a vysoký 2.5 m (stred terča je 1.73 m od zeme). Na rozmeroch hracieho priestoru je dobré nešetriť.

Celkom dobré je mať za terčom dosku alebo niečo mäkšie ako samotná stena. Samotná hra šípky sa rozdeľuje do dvoch hlavných kategórií, a to podľa materiálu, z ktorého je vyrobený hrot. Od toho sa potom odvíja aj druh použitého terča. Sú to KLASICKÉ ŠÍPKY - šípky s oceľovým hrotom (STEEL, STEELTIP) a ELEKTRONICKÉ ŠIPKY - šípky s umelým hrotom (SOFT, SOFTTIP).

Šípky

Šípka sa skladá z hrotu, tela, násadky a letky. Pre ďalšie delenie je dôležitý materiál, z ktorého je vyrobený hrot šípky.

Prečítajte si tiež: Tréning streleckých zručností

Hroty sú buď:

  • Oceľové - týmto šípkam sa hovorí steelové (stýlové), resp. klasické a hádže sa s nimi do sisalových terčov.
  • Plastové - týmto šípkam sa hovorí softové, resp. moderné a hádže sa s nimi do elektronických terčov (existujú i neelektronické podoby).

Uvedené dva typy šípok sa okrem hrotu líšia maximálnou povolenou hmotnosťou. Ľahšie sú šípky softové, ktoré majú max. povolenú hmotnosť 20g., najpoužívanejšie gramáže sú v rozpätí 14 - 18 g. Steelové šípky sú vyrábané s gramážou až cez 30 g., ale aj tak je najbežnejšia gramáž 21 - 30 g. Ostatné časti šípky sú u oboch druhov rovnaké.

Jednotlivé časti šípky:

  • Hrot
    • oceľový hrot (klasické šípky):
      • dĺžka hrotu - micro (18mm), najpoužívanejšie midi (25mm) a maxi (36mm)
      • uchytenie hrotu - pevné hroty a pohyblivé hroty (pri náraze na pletivo terča sa hrot trochu zasunie, šípka sa okolo hrotu môže otáčať)
    • plastový hrot (elektronické šípky):
      • rozdeľuje sa podľa rozmeru závitu, ktorým sa hrot napája k šípke - je to 2BA (rozšírenejší) a 1/4'' (palce).
  • Telo
    • Materiál: v minulosti boli šípky vyrábané z dreva. V súčasnosti sa k výrobe tela šípok používa mosadz, zliatina niklu a striebra, či wolframu a niklu.
    • Dôležitá je pritom merná hmotnosť zliatiny (teda, čím ťažšia, tým lepšia), ktorá sa odráža v priemere tela (čím tenšia šípka, tým viac a ľahšie sa ich viac vmestí do jedného miesta, napr. do trojnásobku 20 b.).
    • Mosadz: lacná, dobre opracovávateľná zliatina s najmenšou mernou hmotnosťou. Šípky z tejto zliatiny sú najhrubšie. Mosadz je rovnako dosť mäkká, a preto sa ľahšie opotrebuje. Mosadzné šípky sú vhodné pre začiatočníkov. Sú lacnejšie a väčší rozmer v začiatkoch neprekáža.
    • Nikel/striebro: drahšia zliatina s trochu lepšími vlastnosťami než mosadz. Väčšia merná hmotnosť i tvrdosť.
    • Wolfram/nikel: najťažšia, najtvrdšia a najpoužívanejšia zliatina využívaná na výrobu šípok. Pomer prvkov v zliatine je vyjadrený percentuálnym zastúpením wolframu napr. 80%, 90%, 95%. Čím viac tým lepšie, čo obvykle tiež znamená tým drahšie.
    • Tvar: existujú tri základné tvary, od ktorých sa potom odvíjajú rôzne variácie. Kľúčové pre výber je umiestnenie ťažiska.
      • barrel: ťažisko je uprostred a najväčšia váha je sústredená u ťažiska
      • torpedo: ťažisko je vpredu
      • straight: ťažisko je uprostred a váha je rozložená rovnomerne po celej dĺžke
    • Povrch: povrch tela šípky môže byť hladký alebo viac, či menej drsný
  • Násadka
    • Materiál:
      • plastové (polykarbonát) - lacnejší, môžu sa lámať konce držiace letku, drží dobre v tele šípky.
      • oceľové (hliníkové, titánové) - drahší, hliníkové sa môžu pri dopade na tvrdšiu plochu ???. Závit je vhodné spevniť gumičkou, aby nedochádzalo k samovoľnému vytáčaniu.
      • kombinované - najčastejšie sa kombinuje plastový spodok so závitom a hliníkový vrch násadky, ale na trhu sú i kombinácie obrátené
    • Dĺžka: extra short (28mm), short (38mm), medium (48-50mm)
    • Hmotnosť: od 0,7g (x-slim) do 2,8g
  • Letka
    • Materiál: v minulosti boli používané letky z peria, neskôr letky papierové. V súčasnosti sa na výrobu letiek používajú polyestery, nylony a rôzne plastové fólie. Takže existuje mnoho druhov - napr. dimplex, ribtex, polyester a pod.
    • Tvar: existuje rada tvarov. Od tvaru sa potom odvíja hmotnosť a predovšetkým veľkosť plochy.

Terče

Používa sa viac druhov terčov. Avšak pravidlá väčšiny súťaží uznávajú okrúhly terč s priemerom 18“ (palec = 2,54cm), s hracou časťou s priemerom 13 1/4“ a rozdelený na 20 častí (výsečí), s dvojitým stredom (BULL a OUTER BULL), dvomi užšími pásmi vo vnútri a bodovými hodnotami.

Hodnoty vo vrchnom(vonkajšom) tenkom páse sú dvojnásobky (DOUBLE) a vo vnútornom tenkom páse trojnásobky (TRIPLE) hodnoty nad výsečou.

Materiál terčov

  • KLASICKÉ ŠÍPKY: terče pre šípky z oceľovým hrotom sú vyrábané z rôznych materiálov. V minulosti to boli drevenné veká z vínnych sudov :-). V súčasnosti sa tiež používajú drevenné terče, avšak sú dosť tvrdé a náročné na údržbu (je treba ich namáčať). Opakom drevenných terčov sú terče papierové, ktoré sa veľmi rýchlo zničia. Asi najlepšou možnosťou sú terče sisalové, tvorené zo štetín rastlinky zvanej agave sisalana, používanej na výrobu lán a povrazov rastúcej v Mexiku a Afrike. Dlhé tenké vlákna tejto rastliny sa stočia do tzv. koláčov (biscuits), poukladajú do okrúhlej formy a zlisujú. Potom sa výrobok brúsi a farbí, až kým nedostane podobu terča. Tieto terče sú veľmi kvalitné a trvácne. Ak je niektoré políčko opotrebované, je možnosť sňať číselný kruh, pootočiť terč a tým nastaviť políčko do inej, menej využívanej časti.
  • ELEKTRONICKÉ ŠÍPKY: aj šípky s umelým hrotom sa môžu hádzať do sisalového terča. Avšak tieto šípky sú dosť tupé, a tak sa terč skôr opotrebuje. Vhodnejšie sú terče vyrobené z plastov. Na povrchu terča je umelé sito z malých otvorov, do ktorých sa šípka môže zapichnúť. Mnohé tieto terče sú vybavené elektronikou, ktorá volí druh hry, počíta skóre a pod.

Vzdialenosti

  • Vzdialenosti terča od vrhacej čiary a od zeme sa môžu napr. v rôznych regiónoch Anglicka líšiť (6-9 stôp).
  • Za hrací priestor sa považuje priestor do vzdialenosti 3,60 m od zadnej steny, na ktorej je terč pre šípky.
  • Šírka hracieho priestoru by nemala byť menšia než 1 m.
  • Bok šípkového stroja musí byť umiestnený najmenej vo vzdialenosti 30 cm od steny.
  • Výška hracieho priestoru (vzdialenosť medzi podlahou a stropom) nesmie byť menšia ako 2,30 m.
  • Vo vnútri hracieho priestoru je elektronický terč a čiara hodu. Čiara hodu je vodorovná čiara vedená po podlahe hracieho priestoru vo vzdialenosti 2,37 m od prednej strany.

Stred terča (Bull) by mal byť vo výške 173 cm od zeme.

Prečítajte si tiež: Rozmery terčov na vzduchovky

Delenie terča a bodové hodnoty

  • single - bodová hodnota uvedená na okraji terča hodená v najväčšom najširšom poli
  • double - dvojnásobná bodová hodnota hodená v najvyššom úzkom poli
  • triple - trojnásobná bodová hodnota hodená v strednom úzkom poli
  • outer ring - green bull s eye (vonkajšie býčie oko) - 25 bodov
  • bull - red bull s eye (vnútorné býčie oko) - 50 bodov ( double 25)

Šípky - pravidlá - hra

Ak je k dispozícii vhodná miestnosť, terč pripevnený na stene a hroty šípiek naostrené či vyrovnané :-), môže sa začať hra. Postoj a štýl hry nie je jednotný. Každý hráč ho môže prispôsobiť svojim potrebám. Nepísaným pravidlom však je, že stojná noha, teda noha, ktorou stojíte na čiare je identická s rukou, ktorou hádžete. Teda praváci stoja pravou nohou na čiare a ľaváci ľavou.

Hádže sa tromi šípkami, pričom po hodení tretej sa počíta jedno kolo-round. Kolá sa opakujú, pokiaľ niektorý z hráčov nesplní podmienky hry a nevyhrá. Výhru nazývame leg. Existuje mnoho hier a určite aj Vy vymyslíte najakú tú svoju.

Typy hier

  • X01: ako sa hrá napr. 501. Na začiatku má každý hráč 501 bodov. Po hodení troch šípok, teda po kole sa hráči striedajú, pričom sa im odčítava hodený počet bodov. Víťazí hráč, ktorý po niektorom hode dosiahne presne 0 bodov(ak hodí pod 0, kolo sa neráta a pokračuje súper). Hra má väčšinou určitú počiatočnú (IN) a/alebo konečnú (OUT) podmienku. Ak je potrebné hodiť dvojitú bodovú hodnotu na začiatku, aby sa začalo počítať, tak je to DOUBLE IN, ak je to potrebné hodiť na konci pre výhru - DOUBLE OUT (väčšinou hrané). Ak stačí hodiť hocičo, tak je to SINGLE IN/OUT. Ak to musí byť dvojnásobok alebo trojnásobok, potom je to MASTERS IN/OUT.
  • CRICKET: hra sa hraje zväčša na turnajoch v USA. Hrá sa iba na výseče od 15 do 20 a BULL. Ak hráč tri-krát zasiahne niektorú z týchto výsečí, výseč je otvorená. Potom sa hráčovi za každý zásah do otvorenej výseče počítajú body, kým ju súper nezatvorí. A zatvorí ju tým, že ju zasiahne aj on tri krát. Hra končí, keď sú všetky výseče zatvorené a vyhráva hráč s väčším počtom bodov.
  • High score a low score: Tieto hry sú určené pre 1 až 8 hráčov. Každý hráč hádže 3 šípky v každom kole. Počet kôl môže byť od 7 po 10 kôl. Pri hre high score vyhráva hráč s najvyšším počtom bodov. V hre low score vyhráva hráč s najnižším počtom bodov.
  • Roulette: Hra Roulette je vhodná pre maximálne 8 hráčov. Každé kolo sa hádžu 3 šípky. Svetelná ruleta sa pohybuje po terči a zastaví sa na jednom z čísiel 1 až 20, alebo v strede terča. Hráč musí zasiahnuť číslo, na ktorom sa svetlo zastavilo. Jednoduchý (simple) zásah sa započítava ako 1 bod, dvojitý (double) zásah ako 2 body a trojitý (triple) zásah ako 3 body.
  • Shanghai: Shanghai nastane, keď v priebehu jedného kola dosiahne hráč zásah troma šípkami do troch odpovedajúcich čísiel tak, že každá šípka zasiahla odlišný sektor, šípka jednoduchá (simple), dvojitá (double), trojitá (triple). Túto hru hrá 1 až 8 hráčov. Hra Shanghai trvá 7 kôl a každý hráč hádže 3 šípky v každom kole. Hráč musí zasiahnuť každé z 21 čísiel, začínajúc číslom 1 a nakoniec číslo 20 a zásahom do stredu terča. Vyhráva hráč, ktorý dosiahne najvyšší výsledok alebo ktorý dosiahne shanghai.
  • Triple scram: Hra Triple scram sa hrá vo dvojici a trvá 7 kôl. Každý hráč hádže 6 šípok. Všetky čísla, ktoré zasiahne prvý hráč z dvojice (stoper), už nie sú dostupné pre druhého hráča z dvojice (scoter). Druhý hráč získava body len keď zasiahne čísla, ktoré nezasiahol prvý hráč.
  • Baseball: Hra je ideálna pre maximálne 8 hráčov. Každý hráč hádže 3 šípky v každom kole. Hráč musí zasiahnuť ten sektor, ktorý odpovedá číslu kola a žiadny iný sektor sa nezapočítava. Jednoduchý zásah (simple) sa započítava ako 1 bod.
  • 180: Každý hráč (môže ich byť maximálne 8) má na začiatku hry 180 bodov. Hráč hádže 3 šípky každé kolo. Body získané pri hádzaní šípok sa postupne odpočítavajú od 180 bobov. Prvý hráč, ktorý dosiahne po odpočítaní bodov 0, vyhráva hru. Rovnaký princíp má hra 180 Double in, ale odpočítavanie od počiatočného bodového stavu začne, až keď hráč zasiahne dvojité číslo (double), alebo stred. Podobná hra je aj 180 Double out, ale hra je ukončená až zásahom dvojitého čísla (double), alebo stredu.

Tabuľka materiálov

Časť šípky Materiály
Hrot Oceľ, plast
Telo Mosadz, zliatina niklu a striebra, wolfram a nikel
Násadka Plast (polykarbonát), oceľ (hliník, titán), kombinované materiály
Letka Polyester, nylon, plastové fólie
Terč (klasické šípky) Drevo, papier, sisal
Terč (elektronické šípky) Plast

Prečítajte si tiež: Recenzie profesionálnych terčov na šípky

tags: #terč #na #šípky #rozmery #pravidlá