Pri výmene spojky je dôležité zvážiť niekoľko faktorov, nielen krútiaci moment, na ktorý je stavaná. Ak uvažujete o úprave motora (chiptuning), je vhodné myslieť na to vopred.
Výber Spojkovej Sady
Pri výbere novej spojkovej sady narazíte na značky ako LUK alebo Sachs. Medzi týmito dvoma značkami nie je zásadný rozdiel v kvalite. Existujú aj špeciálne spojky určené pre upravené motory, ale ich cena môže byť vyššia. Alternatívnym riešením je použiť 4-dielny kit od VALEA a dvojhmotný zotrvačník nahradiť jednohmotným.
Napríklad, spoločnosť cc-autodily.cz ponúka priamu náhradu dvojhmoty za jednohmotu od Sachs. Táto sada stojí 487 € bez ložiska, čo môže byť pre mnohých atraktívna voľba. Mnoho ľudí na fórach ju odporúča a je s ňou spokojných. Ak sa rozhodnete pre kompletnú novú sadu, napríklad od LUK, nemali by ste mať žiadne problémy s kompatibilitou.
Parametre Spojkovej Sady
Pri výbere spojkovej sady je potrebné zohľadniť niekoľko parametrov:
- Rok výroby vozidla
- Typ prevodovky (napr. 5-stupňová)
- Vonkajší priemer [mm]
- Počet zubov
Príklad sady:
Prečítajte si tiež: Návod na výmenu spojky pre Octaviu 2
- Rok výroby do: 12/2009
- Pre výrobcu spojok: Sachs
- Vonkajší priemer [mm]: 229
- Počet zubov: 28
- Viacdielny: trojdielny
- Doplnkový tovar/ Dopňujúca informácia: so syntetickým tukom
- Doplňujúca informácia: s vypinacim loziskom
- Hmotnosť [kg]: 4,390
- Spojka: Náhrada za prítlačný kotúč spojky so samoč. nastavovaním
Odvzdušnenie Hydraulického Systému Spojky
Pre správnu funkciu hydraulického systému spojky je nevyhnutné, aby v ňom nebol vzduch. Ako náplň sa zvyčajne používa brzdová kvapalina typu DOT 3 alebo DOT 4, prípadne treba dodržať špecifikáciu výrobcu vozidla. Použitie nesprávnej brzdovej kvapaliny môže poškodiť tesnenia v systéme.
Odvzdušnenie hydraulického systému spojky je podobné odvzdušneniu brzdového systému. Hydraulický systém s centrálnym vypínacím ložiskom je možné odvzdušniť pomocou zariadenia na odvzdušňovanie bŕzd, ale manuálny spôsob odvzdušnenia je často lacnejší a presnejší. Niektorí výrobcovia (napr. LuK) dokonca odporúčajú pri centrálnych vypínacích systémoch odvzdušňovať iba manuálne.
Manuálny Spôsob Odvzdušnenia
Cyklus odvzdušnenia je potrebné opakovať približne 10-20 krát, aby bolo zaručené úplné odvzdušnenie. Medzi cyklami je potrebné dopĺňať stav hydraulickej kvapaliny v zásobnej nádržke, aby neklesol pod minimálnu úroveň.
Ak ste na odvzdušnenie sami, môžete použiť tzv. svojpomocný spôsob odvzdušnenia, ktorý mnohí mechanici považujú za rýchlejší a účinnejší. Jedná sa o prepojenie hydrauliky brzdového valčeka so spojkovým valčekom pomocou hadičky.
Alternatívne Spôsoby Odvzdušnenia
Niekedy sa dajú použiť jednoduchšie spôsoby. Nabrať brzdovú kvapalinu do striekačky, osadiť ju hadičkou, nasadiť na odvzdušňovací ventil, povoliť ho a stlačením dostať kvapalinu do systému. Dôležité je, aby bola hadička plná kvapaliny, aby sa do systému nedostal vzduch.
Prečítajte si tiež: Postup výmeny hlavne
Vyššie popísaný spôsob odvzdušnenia je univerzálny a nemusí byť vždy úspešný pre všetky vozidlá. Ak klasický spôsob odvzdušnenia nepomôže a systém je stále zavzdušnený, pomôže demontovať celý valček. Následne je potrebné súčasne valček stlačiť (až na doraz) a povoliť odvzdušňovací ventil. Ak je valček úplne stlačený, uzavrie sa odvzdušňovací ventil a namontuje sa valček naspäť. Následne sa odvzdušní celý spojkový systém pomocou stláčania pedálu.
Špecifické Systémy Odvzdušnenia
Niektoré systémy nemajú klasický odvzdušňovací ventil. Vtedy sa obyčajne nachádza v systéme tzv. odvzdušňovacia hadička, ktorá je na konci zaistená poistkou. V tomto prípade sa systém odvzdušňuje nasledovne: vytiahne sa poistka, nasadí sa na hadičku iná hadička zodpovedajúceho priemeru, ktorá bude odvádzať prebytočnú kvapalinu do zbernej nádobky. Následne sa stláča spojkový pedál dovtedy, pokiaľ netečie čistá kvapalina bez bubliniek.
Dôležité Upozornenia
- Centrálny vypínací mechanizmus so separátnym odvzdušňovacím vedením.
- Ak nepomáha odvzdušnenie jedným spôsobom, môže pomôcť iný popisovaný spôsob odvzdušnenia.
- Pri manuálnom spôsobe odvzdušnenia s použitím zariadenia na odvzdušňovanie bŕzd môže dôjsť k „pretlačeniu“ centrálneho vypínacieho ložiska.
- Neodporúča sa stláčať hydraulické ložisko rukami a simulovať pohyb súčiastky v prevádzke, pretože by sa mohli poškodiť jeho tesnenia.
Prečítajte si tiež: Návod: Upgrade hlavne airsoftovej zbrane