Vzdelávací systém Luxembursko

Luxembursko je malá európska krajina s približne 630 tisíc obyvateľmi, ktorá hraničí s Nemeckom, Francúzskom a Belgickom. Veľkú časť pracovnej sily tvoria práve cudzinci a občania týchto krajín. Denne prechádza hranice za prácou vyše 200 tisíc ľudí. Priemerný zárobok je 3500 eur (v čistom), vysoké sú však aj životné náklady.

Vzdelávací systém je rozdelený do niekoľkých cyklov, ktoré postupujú buď podľa národného alebo medzinárodného kurikula. Pri každom prechode na ďalší stupeň štúdia aj počas trvania štúdia je žiakom k dispozícii kariérové poradenstvo.

Školský systém v Luxemburgu je viacjazyčný. Po ukončení vzdelania sa udeľuje medzinárodne uznávaný certifikát o ukončení školy alebo diplom o odbornej spôsobilosti. Luxemburská ústava umožňuje štátu organizovať a regulovať vzdelávanie. To znamená, že väčšina škôl je riadená štátom a bezplatná. Okrem štátneho vzdelávacieho systému má Luxembursko niekoľko súkromných a medzinárodných škôl. Školská dochádzka je povinná od 4 rokov do 16 rokov.

Ak chcete zapísať svoje dieťa do školy, ktorá spadá pod miestnu samosprávu (škôlka, základná / stredná škola), musíte navštíviť miestny úrad Administration Communale, a doložiť nasledujúce dokumenty: rodinnú knihu záznamov (livret de famille), rodný list dieťaťa a, ak je to možné, posledné vysvedčenie / certifikát dieťaťa. Rodičia zapisujú svoje deti do obce, v ktorej žijú (pre všetky okrem stredoškolského vzdelania). Niektoré neštátne súkromné školy, ako napríklad Európska škola alebo Lycée Vauban, majú svoj vlastný systém hodnotenia a certifikácie.

Na Luxemburskej univerzite študuje približne 6 tisíc študentov rôznych národností. V centre pôsobí jeden projektový manažér, ktorý spolupracuje s ďalšími oddeleniami univerzity, ktoré sa venujú podpore študentov. Činnosť centra sa venuje najmä poskytovaniu individuálneho poradenstva, poskytovaniu kurzov na rozvoj kompetencií a tiež organizovaniu podujatí, ktoré prepájajú študentov a zamestnávateľov. Študentom tiež poskytujú možnosť absolvovať bezplatný test kariérového smerovania, ktorý je postavený na modeli RIASEC. Centrum má databázu vyše 500 zamestnávateľov z Luxemburska. V minulom akademickom roku poskytli kariérové poradenstvo 198 študentom, ktorí spolu absolvovali 259 stretnutí.

Prečítajte si tiež: Veľká Airsoftová Puška: Detailný Pohľad na Hop-Up

Na strednej škole majú študenti možnosť stretnúť sa so študijnými poradcami, ktorých úlohou je podporovať študentov v štúdiu - vo výbere predmetov, pri akýchkoľvek študijných problémoch, pri výbere vysokej školy a pod.

Zaujímavá bola aj návšteva mesta Betrange. Je určené ľuďom, ktorí sa ocitli mimo systém a majú záujem sa doňho vrátiť, či už do vzdelávania alebo do pracovného života. Centrum poskytuje najmä dlhodobé kurzy zamerané na hard skills (maliarstvo, klampiarstvo, oprava áut, práca s drevom a pod.), ale aj soft skills (aj keď menej, preferujú, aby si ich študenti trénovali v praxi). Centrum poskytuje aj krátkodobé večerné kurzy, zamestnávatelia si napr. vedia objednať témy týchto kurzov, podľa toho, akých zamestnancov aktuálne potrebujú. Tieto kurzy môžu navštevovať napr.

Začiatkom novembra 2019 mali študentky a učitelia možnosť reprezentovať našu školu a Slovensko na projektovom stretnutí v Luxemburgu. Na hostiteľskej škole Lycée Michel-Rodange v Luxemburgu strávili jeden týždeň, počas ktorého spoločne s partnerskými školami oficiálne ukončili projekt HOPE a zahájili nový, naň nadväzujúci projekt MEGA ( Make our Environment Great Again), v rámci ktorého sa budú zapojené školy venovať primárne ekológii a aktivitami s ňou spojenými. Súčasťou pobytu v Luxemburgu bol MUN, kreatívne workshopy zamerané na upcyklovanie oblečenia a pre učiteľov boli pripravené stretnutia zamerané na projektovú činnosť a jej koordináciu. Voľný čas sme trávili s luxemburskými študentmi, v uličkách sychravého Luxemburgu, navštívili sme niekoľko pamiatok, zažili krásnu prechádzku lesom naprieč skalami a užívali si horúcu luxemburskú čokoládu. Expedícia MEGALUX 2019 prebehla úspešne a už sa tešíme na aktivity, ktoré v rámci našej Envirorady a projektu MEGA budeme na našej škole realizovať.

Porovnanie so slovenským školstvom

15. Slovenské školstvo je dlhodobo terčom kritiky zo strany spoločnosti a taktiež má skoro najhoršie výsledky v rebríčkoch testovania pätnásťročných žiakov PISA organizovaných Organizáciou pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) z predmetov matematika, čítanie a vedecké disciplíny. Slovenské deti hlavne prichádzajú o radosť z učenia, od toho sa potom odvíja viacmenej všetko ostatné. Problémy sú jasne pomenované, no akosi sa neriešia. Slovenské školstvo je skostnatelé, zastaralé a prúdi do neho málo financií.

Štát do vzdelávacieho systému dáva len vyše 3 % HDP, podobne ako Česko, Maďarsko, Luxembursko a Indonézia. Priemerom vrámci krajín OECD je 5-6 % HDP. Dánsko a Nórsko dávajú dokonca viac. Tento pomer sa odráža aj vo výsledkoch žiakov.

Oslavovaný fínsky model znie pre slovenské deti ako sci-fi, o ktorom môžu len snívať. Žiadne testy, málo úloh, učiteľ ako partner a mnoho iných vychytávok. Všetky školy sú štátne. Počas prvých 6 rokov vzdelávania deti nie sú hodnotené. Na stredné školy sa chodí bez prijímacích skúšok, každý študent si môže vybrať školu a dostane šancu. Učiteľ je vážené a atraktívne povolanie. Platy učiteľov sú v priemernej výške tamojších miezd, ale stačí to na slušný život. Všetci učitelia vo Fínsku musia mať magisterský titul, ktorý je plne dotovaný. Cieľom je radosť z učenia sa. Fínske deti sa do školy tešia. Často sa pracuje v skupinách. Multidisciplinárne vzdelávanie. Predmety sa neučia samostatne akoby bol každý z iného sveta, ale prepojene vo vzájomných vzťahoch. Deti tak vidia veci komplexnejšie. V celej krajine existuje len jedna učebnica na každý predmet ale je vysoko kvalitne spracovaná. Každý žiak má svoju skrinku. Učitelia trávia v triede iba 4 hodiny denne.

tags: #vzdelávací #systém #Luxembursko