Ťažko povedať mu o tom, čo cítim, keď sa na mňa pozrie láskou hýrim. Jeho pohľad je najsilnejšia zbraň, vtedy cítim, že tajnosti pred ním nemám. Jeho oči ma privádzajú do rozpakov, zmocniť sa ho je mojou snahou. Ťažko povedať, či si ma niekedy všimne, ale ak sa to stane, budem ho ľúbiť nezištne. Neviem, či by mal o mňa záujem, no svoje vrúcne city neľutujem. Nevedno, či by som zvládla kratučký rozhovor s ním, po jeho oslovení by sa stal zo mňa dobrý mím. Ťažko povedať, čo cítim, keď sa usmeje, začne to tým, že ma pri srdci zahreje. Keby ten úsmev venoval len mne, bolo by to ako v nádhernom sne. Jeho úsmev ma vždy veľmi posilní, som si istá, že sme pre lásku stvorení. Ťažko povedať, či sa niekedy o mne dozvie, môj záujem oňho stále rastie. No jedno presne a jasne viem, nedozvie sa o mne, pokiaľ mu to nepoviem. Preto mu to musím povedať už nesmiem dlhšie otáľať.
Porovnanie chápania človeka v jednotlivých epochách
V rôznych historických obdobiach sa menilo vnímanie človeka a jeho úlohy v spoločnosti. Literatúra odrážala tieto zmeny, čo viedlo k demokratizačným tendenciám v jej rozvoji.
Antická literatúra (9. st. pnl - 5. st.)
- Úlohu zohrávajú bohovia.
- Homér - Ilias, Odysea - hrdinské eposy, v ktorých je hlavnou postavou hrdina. Odyseus je hrdina, ktorý symbolizuje ľud.
- Sofokles - Antigona - tragédia, v ktorej hlavná hrdinka aj napriek zákazu kráľa pochová svojho brata.
- Horatius - Ódy - básnická zbierka, kde sa básnik zamýšľa nad ľudským životom.
Stredoveká literatúra (5. - 15. stor.)
- Legenda o sv. Svoradovi a Benediktovi - oslavuje pustovnícky život na Skalke pri Trenčíne.
- Hrdina je zidealizovaný bojovník, šľachtic, rytier.
Humanizmus a renesancia (14. - 17. stor.)
- Dante Alighieri - Božská komédia - hrdinu sprevádza peklom Vergílius, stretáva sa so známymi ľuďmi.
- Giovanni Boccaccio - Dekameron - 100 poviedok, ktoré vyjadrujú úsilie človeka uchopiť osud do vlastných rúk.
- Martin Rakovský - O spoločenských vrstvách v štáte.
Barok (2. polovica 16. - 18. stor.)
Klasicizmus (17.- 18. stor.)
- Vychádza z racionalizmu, viera v rozum, ľudskosť.
- Pierre Corneille - Cid - dielo bolo zakázané pre nedostatočné uplatnenie klasicistických pravidiel.
Romantizmus (koniec 18. stor. - začiatok 19. stor.)
- Človek nemôže uskutočniť svoje ciele.
- Hoci je to človek túžiaci po živote a láske, často v zápase o ich uskutočnenie.
- G.G.Byron - Childe Haroldova púť - obraz hrdinu, ktorý je unavený životom.
- A. S. Puškin - Eugen Onegin - poukázanie na bezcieľny život mladých ľudí, nepriazeň doby ničí najkrajšie ľudské ideály.
Realizmus (pol. 19.stor.- zač. 20. stor.)
- Zobrazuje postavy zo všetkých spoločenských vrstiev, všedný život na základe vlastnej skúsenosti.
- Honoré de Balzac - Otec Goriot - starček skromnej povahy, obetavý, miluje svoje deti, ktoré sú cynické a nevďačné voči rodičom.
- F. M. Dostojevskij - Zločin a trest - hlavná postava je študent, ktorý sa dopustí zločinu.
Rozvoj poézie, hlavná postava je samotárska, je v konflikte so spoločnosťou, jeho pocity sú zobrazené cez symboly /rozvoj moderny/. J. A. Rimbaud - báseň Opitý koráb - symbol - koráb.
Ernest Hemingway - Komu zvonia do hrobu, Starec a more - postavy si uvedomujú nevyhnutnosť disciplíny a podriadenia sa vyššiemu cieľu.
Národné obrodenie a jazyk
V období národného obrodenia sa kládol dôraz na rozvoj národného jazyka a kultúry. Osvetová činnosť slovenských vzdelancov sa sústreďovala v Slovenskom učenom tovarišstve založenom v Trnave. Niektorí vzdelanci pochopili, že čeština ako literárny jazyk neumožňuje národ zjednotiť. Prvý pokus o utvorenie jednotného spisovného jazyka urobil J. I. Bajza, ale neuspel. Uzákonenie spisovnej slovenčiny sa podarilo A. Bernolákovi v r. 1787.
Prečítajte si tiež: Slovenské vzduchovky
Vývoj slovenčiny
- Slovanskou rečou prví začali písať učení bratia Konštantín a Metod.
- Preložili náboženské a bohoslužobné knihy z gréčtiny do tzv. staroslovienskeho jazyka.
- Prvé slovanské písmo hlaholiku neskôr nahradila cyrilika.
- V období feudalizmu sa uplatňuje ako úradný jazyk latinčina.
- Vplyvom pražskej Karlovej univerzity a neskoršie aj vplyvom husitských výprav na Slovensko sa začína u nás postupne uplatňovať čeština ako písaný jazyk zrozumiteľný širším vrstvám obyvateľov.
Bernolákovčina
- Skutočným uzákoniteľom (autorom 1. gramatiky slovenského jazyka) sa stal Anton Bernolák.
- Bernolákovčina sa síce nestala spisovným jazykom všetkých Slovákov, ale používala sa až do r. 1852.
Štúrovská slovenčina
- Uzákonenie spisovného jazyka na základe stredoslovenského nárečia - Štúr, Hurban, Hodža (fara v Hlbokom).
- Samo Czambel vydal v r. 1902 Rukoväť spisovnej reči slovenskej.
Osvietenstvo a jeho vplyv
Osvietenstvo je protifeudálne a protiklerikálne myslenie na sklonku 17. a zač. 18. st. Literatúra tohto obdobia sa zapája do zápasu o spoločenský pokrok. Osvietenci vystupujú neohrozene za právo človeka a slobodný život. Moc feudálneho zriadenia začala upadať na konci 18. stor. aj v Uhorsku. Nové myšlienkové prúdy sa šírili medzi ľudom prostredníctvom kníh, novín a časopisov.
Proces formovania národného uvedomenia bol pre národy Uhorska, ale osobitne pre Slovákov veľmi zložitý. Nebolo vlastných kultúrnych zariadení, ale ani vlastné jazykové a literárne tradície. Šíreniu osvietenských ideí napomáhali učené spoločnosti.
Slovanská vzájomnosť
Na slovenskú inteligenciu silne zapôsobila Herderova myšlienka ľudskosti. Podľa Herdera iba Slovania majú predpoklady uskutočňovať humanitu. Tak sa zrodila idea slovanskej vzájomnosti, ktorou sa malo čeliť útlaku rakúskeho centralizmu a náporom maďarizácie.
Ján Kollár nikde nepoužíva slovo Slovák ale Sláv. Najsilnejším miestom Slávy dcery je PŘEDZPĚV. Je napísaný časomerným elegickým distichom. Předzpěv predstavuje mimoriadne pôsobivú elégiu (žalospev) nad slovanskou minulosťou, v ktorej víťazilo násilie nad spravodlivosťou.
Prečítajte si tiež: Analýza najsilnejších zbraní
Prečítajte si tiež: Význam slobody prejavu
tags: #najsilnejšia #zbraň #človeka #báseň #rozbor