Vplyv Rýchlosti Streľby z Výfukov na Výkon Motora

Tento článok vznikol nielen ako reakcia na stále častejšie otázky našich zákazníkov, ale aj z dôvodu odstránenia určitých fám, ktoré panujú. Poďme k podstate.

Problémy s Výkonom Motora počas Regenerácie DPF

Auto jazdí bezproblémovo do chvíle, keď nastane regenerácia DPF-ka. Počas jazdy v regenerácii mi auto cuká. Je to také trhanie počas jazdy, akoby ho niečo brzdilo a potom pustilo. Skrátka stratí výkon a zase nabehne v krátkych intervaloch pri ustálenej jazde cca. 2200 otáčok. Ak tomu pridím a chcem výkon, auto prestane trhať a krásne ide, pokiaľ zase neustálim rýchlosť. Trvá to cca. nejakých 15-20 km, alebo kým nepreruším regeneráciu vypnutím motora. Po prerušení regenerácie, zase ide všetko OK, do ďalšej regenerácie cca. 700 km.

Možné Príčiny a Riešenia

  • EGR ventil: Vraj to môže byť EGR, preto bolo EGR zaslepené a elektronicky odpojené v riadiačke auta. Prvá regenerácia ok, potom to isté.
  • Regulácia vzduchu: Taktiež som menil reguláciu vzduchu, celý hliníkový komponent.
  • Sanie: Chvíľu som to neriešil a prišla výmena sania, komplet kupené v citroene, bolo tam viac oleja, asi gumičky v háji, tak sa menilo celé umelé sanie.
  • Snímač tlaku turba: Potom výmena snímača tlaku turba, nejaká trubička bola tenšia ako v pôvodnom snímači, tak tam dal gumičku, aby to malo takú hrúbku ako má mať.
  • Váha vzduchu: Potom prečistená váha vzduchu. Prvá regenerácia pohoda. Druhá jemnučké cukanie, tak reku vymením váhu za novú.

Diagnostika iba raz ukázala snímač diferenčných tlakov, či čo. Ináč stále diagnostika čistá, bez záznamov, nič nesvieti. Teda niekedy kontrolka motora ostáva svietiť trošku dlhšie (5 s.).

Vylepšenia Airsoftových Zbraní a Ich Vplyv na Výkon

Možností, variánt a konfigurácií na vylepšenie/upgrade zbrane je naozaj veľké množstvo. V prvom rade sa musíte rozhodnúť, či budete voliť lacnejší ekonomickú variantu, kde sa mení menšie množstvo len nevyhnutne nutných dielov, alebo variantu komplexnejšiu a drahšiu. Dosiahnutý finálny výkon u oboch variant môže byť podobný, ale ponechané základné diely u lacných variant - alebo novo inštalované lacnejšie diely horšej kvality - budú zákonite podliehať väčšiemu opotrebovaniu.

Optimálna varianta je komplexný upgrade s vhodnými diely pre danú úroveň pružiny. Určite ide o väčšiu jednorázovú investíciu hlavne za použitia kvalitných dielov, ale z dlhodobého hľadiska sa ište oplatí. Poslednou dobou je čím ďalej častejšie požiadaviek na tzv. postupný upgrade, kedy sa pri každom rozrobenie zbrane (napr. pri servisné údržbe) vymení aspoň nejaké najslabšie diely a tak sa následne navyšuje životnosť vnútorného mechanizmu a prípadne aj výkon zbrane.

Prečítajte si tiež: Faktory úspechu v streľbe

Pružiny

V podstate ide o hlavný výkonový diel, ktorý sa najväčšou mierou podieľa na výkone/energii airsoft zbrane. Ich značenie sa líši podľa konkrétnych výrobcov a určenia, ale názvy najčastejšie začínajú písmenkami M a SP. Všeobecne by malo platiť, že číslo za písmenom znamená úsťovú rýchlosť v m/s. Napr. s pružinou M120 (samozrejme - u správne servisované zbrane) by sa malo docieliť úsťovej rýchlosti cca 120 m/s. Niekedy bývajú tuhosti pružín uvedené v percentách - číslovka v tomto prípade znamená o koľko percent je pružina silnejšia, než pružina základná.

Dôležitý, ale veľakrát opomínaný faktor je tzv. Reálna tuhosť pružiny. Keďže neexistuje žiadna norma, ani všeobecne dodržiavaný zvyk, tak u väčšiny výrobcov pružín je možné namerať reálnu tuhosť o jeden až dva rády vyššiu, než je uvedený údaj na obale výrobku. V našom servisu vždy a každou inštalovanou pružinu meriame na jej reálnu tuhosť. Vychádzame zo škály tuhostí pružín značky Systema, ktoré boli na trhu prvé a tým pádom, podľa nášho názoru, určili aspoň nejaký štandard. Tieto pružiny dosahovali realistických výkonov a označení na obaloch zodpovedalo zmysle M120 = 120 m/s, M150 = 150 m/s atď.

Nemá absolútne zmysel pristupovať na hru typu: "Mám v zbrani len M120, ale výkon je 145 m/s! Určite sa od niekoho dopočujete, že niektoré značky pružín sú lepšie ako iné a zbrane s nimi dosahujú väčšieho výkonu. Je to opäť nezmysel, lebo vždy je to o porovnanie priemeru drôtu, materiálov, spôsobu vinutia a počtu závitov. Nič viac sa na pružine jednoducho vykúzliť nedá, a preto je pre nás pri upgrade dôležitejšia reálna tuhosť pružiny viac, než udávaný parameter od výrobca. Majte tiež na pamäti, že každá pružina sa skôr alebo neskôr "oslabne" a ustáli sa na nižšie úrovni (platí viac u silnejších typov). Tiež platí, že nemá zmysel kupovať drahé pružiny.

Vzduchotechnika

Ďalšou dôležitou súčasťou airsoft zbraní, ktorá určuje výkon a jeho stabilitu, je vzduchotechnika. Táto sa skladá z trysky, hlavy valca, valce a hlavy piestu. Ďalej chceme zdôrazniť, že nie je najvhodnejšie, obzvlášť u vzduchotechniky, kombinovať väčšie množstvo značiek a výrobcov. Samostatnou kategóriou sú BU (Bore Up) sety, ktoré sa vyznačujú o niečo väčším objemom a inými rozmermi všetkých ostatných dielov (preto nie je možné kombinovať s bežnými typmi). Vďaka precíznosti a danému technickému riešeniu lze z týchto vzduchotechnik dostať najväčšie nárasty výkonu nad reálnou tuhosť pružiny.

Niektoré diely vzduchotechniky ako napr. trysky sú väčšinou špecifické svojou dĺžkou či tvarom pre konkrétnu typovú radu zbraní. Pri konkrétnom upgrade je úplne bežné trysku rôzne upravovať či skracovať na potrebnú dĺžku, ktorá mnohokrát nesúhlasí s dodaným rozmerom od výrobca dielu. Hlavy valca sa líšia tvarom, polohou či dĺžkou výfuku a najčastejšie sa značí podľa typu mechaboxu či zbrane, pre ktorú je diel určený. Základné hlavy sú väčšinou plastové s kovovým výfukom, upgrade varianty potom hliníkové či nerezové s rôznym počtom tesniacich O-krúžkov na obvode. Ďalším dôležitým aspektom je aj riešenie dopadové gumy, ktorá môže najčastejšie byt rovná alebo potom tichá v tvare kužeľa. Rozhodne neodporúčame používať hlavy, ktoré majú na dopadové strane len jednoduchý O-krúžok.

Prečítajte si tiež: Úspechy Veroniky Vargovej v streľbe

Valce sú pre väčšinu AEG zbraní rovnako dlhé (áno, sú výnimky - SR25, PSG1, L85 apod.) a líšia sa len v objemu vzduchu, ktorý je ovplyvnený prípadným otvorom vo valci. Vhodnosť valca je závislá na dĺžke vnútornej hlavne a prípadne na sile použitej pružiny - na extra silné pružiny sa používajú valce s vyšším objemom respektíve valca bez otvorov. Ako u iných dielov, tak aj tu nájdeme hlavné delenie podľa materiálov na hliníkové s eloxovanou úpravou, valce mosadzné, pochrómované, poniklované či kompletne z nerezovej ocele. Ďalšou vlastnosťou môže byť aj vonkajšia úprava stien valca. Najviac univerzálne využitie má asi hlava piestu.

Dá sa povedať, že v každej AEG je možné použiť rovnaký typ, samozrejme s vzhľadom na dopadovú plochu pri hlave valca. Hlavy piestu sa vyrábajú s jedným alebo viacerými tesniacimi O-krúžkami. Použitým materiálom upgrade hlavy je najčastejšie kov (hliník), ale robia sa aj ľahšie typy plastových hláv, ktoré sú vhodné na slabšie pružiny. Slúži ako diel, ktorý fixuje a vedie pružinu na správnom mieste v mechaboxu. Úplne ten najzákladnejší typ je celoplastový, potom je často rozšírený plastový sa zliatinovou základňou alebo pevnejšie celooceľový. Tŕň je vhodné meniť v závislosti na použité tuhosti pružiny, či na požadavku životnosti. Vlivem stlačování a kroucení pružiny dochází k prenosu vzniknutých síl na tŕň, a ak je tento plastový, tak môže jednoducho prasknúť a vychýliť sa.

Piesty

V dnešnej dobe, sa pri upgrade už prakticky nepoužíva celoplastový ani celohliníkový piest, ako tomu bolo napríklad v minulosti. Vyrábajú sa aj piesty s polovičným hrebeňom, ktoré sa však podľa nás už stali prežitkom. Nevýhodou je záber menšou plochou zubov a menšia mechanická odolnosť z dôvodu konštrukcie.

Elektronické Spínanie a Kabeláž

Drvivá väčšina zbraní v základe má obvod spínaný pomocou bežných spúšťových kontaktov či mikrospínače. Pri každom stlačení spúšte na kontaktoch preskakuje elektrický oblúk. Ten postupne opaľuje dotykove plochy kontaktov a tie sa časom stanú nevodivými (zbraň je nečinná). Toto riešenie nie je úplne ideálne a preto odporúčame dodatočne inštalovať elektronické spínanie pomocou MOS FET spínacích sád.

Toto riešenie Vám zaručí, že už nikdy nebudete riešiť problémy s poškodenými alebo nevodivými kontakty zbrane - to platí o zbraniach so základnou pružinou a dvojnásobne u zbrani stavených na silnejšiu pružinu. Elektronických spínacích sád nájdete na trhu obrovské množstvo. Niektoré z nich majú aj integrovaná rôzna rozšírenia ako napr. reguláciu otáčok motora, brzdu motora, programovateľné režimy (semi, burst, auto), stráženie podpätie batérie apod. Je však na uvážení každého, či sa oplatí investovať niekedy nemalé čiastky za prvky, ktoré napríklad aj nevyužijete. Asi najväčším priekopníkom v tejto kategórii je ASCU (Airsoft Smart Control Unit) od firmy Airsoft Systems.

Prečítajte si tiež: Lukostreľba: história a počiatky

Pri upgrade každej AEG je dobré vymeniť pôvodné vodiče za kvalitnejšie. Tie spoznáte ľahko - čistá meď alebo meď s pocínovaním, dobre ohybný zväzok o vysokom počte prameňov, prierez lanka 1 - 1,5 qmm, ohybná a tepelne odolná silikónová izolácia. Určite odporúčam vymeniť aj konektory za kvalitnejšie a modernejšie - ideálne sú pozlátené typy s menším prechodovým odporom. Modelárske konektory typu T-Dean sa stali celkom štandardom pri upgrade AEG zbraní, pretože zvládajú lepšie aj väčšie prúdy, sú za priaznivú cenu a sú užívateľsky veľmi prívetivé.

Prevodové Kolesá

Trendom poslednej doby sú kolesá revolučnej značky SHS so skvelým pomerom kvalita/cena. Výrobca ponúka celú škálu sád - od najrýchlejších prevodov, až po najviac sprevodované typy určené na piest s polovičným ozubením. Z takejto ponuky si musí vybrať proste každý, stačí len správne určiť prevodový pomer a to podľa použitej pružiny, batérie a motora.

Niektorí ľudia si bohužiaľ stále chybne mysli, že s väčšou záťažovosti u prevodových kolies dochádza aj k zmene materiálu a následne tak k väčšej životnosti na silnejších pružinách. U AEG sú pre prevod otáčok využívaná kolesá s rovným či šikmým ozubením. Sady sa v drvivej väčšine skladajú z troch kusov samostatných kolies. Kolesá so šikmým ozubením (Helical gear) sú považované za odolnejšie a tichšie pretože zuby sú drobnejšie, ale vďaka šikmosti majú väčšiu styčnú plochu. Ich nevýhoda je však vo "stranovom posunu", kedy dochádza k axiálnemu zaťažovania radiálnych guľkových ložísk mechaboxu, čo môže mať za následok ich poškodenie. Šikmá kolesa je preto nutné inštalovať iba na odolná guľôčková ložiská najlepšie o priemeru 8 mm a vyšším.

Sady s rovným ozubením (flat gear) sú bežne používané a asi najviac rozšírené. Ako sme už uviedli vyššie, tak voľba správneho prevodu je závislá na reálne tuhosti pružiny, sile/otáčkach motora a na používanom akumulátore. Vždy odporúčame skladať zostavy tak, aby sa dosiahla "zdravé kadencia", tj. cca 14 - 20 rán/sekundu. Nižšia a vyššej kadencia - ako doporučená - je pre každú AEG zbraň potenciálne nebezpečná a znamená významnejšie opotrebovávanie vnútorných dielov.

Delayer

Ako už názov napovedá, tento dielik spolu s pružinkou zamedzuje nechcenému vypusteniu kôl po ukončení výstrele. Malý dielik okrúhleho alebo kvapkovitého tvaru z kovu či nylonu. Delayer ako diel, ktorý sa zacvakává na piestové koleso, nie je nijako namáhaný, takže jeho najdôležitejšou vlastnosťou je hlavne tvar. Tvar vačky spolu s tvarom zástavky na ramienku podávača ovplyvňuje chod trysky a dobu jej zotrvanie v hop-up komore respektíve dobu "otvorenie" komory.

Ramienko Podávača

Plastový dielik, ktorý pohybuje tryskou v komore. Chod v drážkach mechaboxe smerom dopredu obstaráva väčšinou ťažná pružinka a natiahnutie dozadu zaisťuje vlajočka ramienka napojená na piestové koleso. Ak sa tryska v komore nehýbe/nepodáva a kolesá sa stále točí, je s veľkou pravdepodobnosťou problém práve v tomto dielu alebo jeho pružinke.

Ložiská

Bežná airsoft zbraň štandardne obsahuje 6 ks radiálnych ložísk, ktorá slúži na uloženie osičiek kolies v pripravených otvoroch na mechaboxu o priemeroch 6 - 9 mm podľa typu skeletu. Ložiská sa okrem rozmeru delí na klasická klzné puzdrá (z rôznych typov kovov či nylonu) a na ložiská guličková, ktoré majú menší valivý odpor.

Gumičky

Gumičiek je na trhu naozaj veľké množstvo v rôznych kvalitách, vlastnostiach a cenových kategóriách. Čo výrobca to nepatrne iné vlastnosti, rozdielne rozmery či použitý materiál. Dôležitým faktorom môže byť i tvar prítlačného hrbolčeka, či veľkosť a materiál prítlačného valčeka. To všetko má z veľkej miery vplyv na výkon, stabilitu výkonu, mieru hop-up efektu a pod. Tento "spotrebný" dielik je nasunutý na vnútornej hlavne v hop-up komore. Zlou voľbou gumičky alebo nevhodnou inštaláciou možno úplne jednoducho stratiť aj viac ako 10 m/s z výkonu zbrane. Žiadny zodpovedný technik Vám vopred nedokáže povedať, aká gumička bude najlepšie pre konkrétnu zbraň a upgrade. Gumičku je vhodné pravidelne meniť, najlepšie vždy po každej sezóne. Jej materiál sa opotrebováva, starne a tým stráca svoje vlastnosti.

Hop-Up Komora

Tento pomerne dôležitý diel spája mechabox s hlavnou a napája sa na podávač guličiek zo zásobníka. U niektorých zbraní, a to aj v prípade rozsiahlejšieho upgrade, je dostačujúce ponechať pôvodnú komoru. Najčastejšie sa výmena komôr vykonáva u zbraní typu M16/M4, kde sa nahrádzajú pôvodné plastové komory za kovové (zliatinové odliatky alebo CNC obrobky z duralu). Vďaka tomu môže dôjsť k zapretie čela mechaboxu o komoru, čím sa oddiali jeho možné prasknutie. Táto, už v dnešnej dobe štandardná úprava, má za následok aj zamedzenie odskakovanie komory pri streľbe a teda je výsledný výkon zbraní oveľa stabilnejšie. Komory sa často mení aj u zbraní série AK. Nie je to však tak jednoduchá "operácia" ako pri modeloch série M16/M4, ale stále je to menej problematické, než u ostatných airsoftových zbrani.

Motorček

Motoriek je v podstate hlavnou hnacou silou každej airsoftovej elektriky. Vďaka nemu sa AEG zbrane nemusia nikde naťahovať a pre výstrel tak stačí jednoducho stláčať spúšť v režime "semi" či "full auto" s pomerne vysokú kadenciou. Tieto jednosmerné elektromotory najčastejšie využívajú pre pohon NiCd a NiMH nabíjacie akumulátory rôznych kapacít o napätí 7,2V - 12V alebo potom modernejšie Li-Pol batérie o variante 7,4 - 11,1. Osičky motorov sa delia podľa prierezu na okrúhle „O", kde sa pastorok väčšinou lisuje a na pologuľaté „D", kde je pastorok istený malým červíkom na imbus. Medzi niektorými ľuďmi koluje mylná predstava, že dlhšie motor je silnejší, než napríklad krátky. Logicky to tak nie je, pretože rozdiel v dĺžke je len u samotnej osičky.

Prerušovač

Jeden z ďalších drobných dielikov, ktorý v podstate podlieha opotrebovaniu vplyvom sily pružiny. Základný prerušovač je kovová súčiastka slúžiaca na nadvihovania/rozpájania jazdca kontaktov. V prípade že niekto preferuje streľbu v režime jednotlivo (semi), tak odporúčame inštalovať oceľový prerušovač a urobiť úpravu jazdca spúšte, ktorá spočíva v jeho zosilnenie. Inak sa dotyčný môže pripraviť na to, že časom prestane režim "semi" fungovať úplne, lebo prerušovač a jazdec kontaktov budú opotrebenie natoľko, že stratí potrebný chod.

Prepínač Režimu Streľby

Plochý plastový diel na vonkajšej strane mechaboxu má za účel prenášať "pohyby" od prepínača režimu streľby na vyššie spomínaný prerušovač. Dielik opäť nie je nijako významne namáhaný a jeho výmena je ojedinelá.

Mechabox

Mechabox, skelet, gearbox, klietka, prevodová skriň či jednoducho mech. Tieto a ďalšie názvy označujú jeden a ten istý diel. Výmena mechaboxu je asi najzložitejšie servisný úkon u AEG. Ide v podstate o hlavnú schránku, do ktorej sa postupne musia přeskládat alebo dodať všetky potrebné diely, aby bola zaručená správna funkcia AEG zbrane. Štandardné mechaboxy sa značí číslom či typom podľa názvu zbrane, pokiaľ ide o menej rozšírený či špecifický tvar. Z 99% sú mechaboxy kovové a to väčšinou zo zliatiny ZnAl, alebo tie pevnejšie sú z obrábaného leteckého hliníka na CNC strojoch. Otázka či vymeniť samotný mechabox alebo nie, je jednou z tých zásadných, pri vysokom upgrade zbrane. Možnosť dostupnosti kvalitného a odolného mechaboxu by mala byť braná do úvahy aj pri počiatočnom výbere zbrane. Niektoré zbrane, u ktorých to konštrukcia umožňuje, sú už od výroby osadené mechaboxem odolným, ktorý zvládne aj silné pružiny, ale bohužiaľ u väčšiny zbraní toto neplatí.

Vnútorná Hlaveň

Otázka výmeny hlavne za presnú, by mala patriť k základným aspektom upgrade každej AEG. Pri výbere hlavne neberte prosím do úvahy iba vnútorný priemer a čo najnižšiu cenu, pretože toto nie je tá správna cesta k úspechu. Menši vnútorný priemer hlavne vždy logicky znamená zvýšené nároky na kvalitu guličiek. Nie je totiž neobvyklé, že pri použití zlých (väčšinou naj...

tags: #rýchlosť #streľba #z #výfukov #vplyv #na