Zaobstarali ste si terč na šípky a neviete, ako presne a kam ho zavesiť? V tomto článku si povieme, ako na to. Či už ide o sisalový alebo elektronický terč, pozrime sa na to, do akej vzdialenosti a výšky je potrebné terč umiestniť.
Výška terča
Vzdialenosť medzi podlahou a stredom terča by mala byť 1,73 metra. Ide o medzinárodnú dohodu, ktorá platí rovnako pre elektronické, ale aj sisalové terče. Výšku terča odporúčame merať ako prvú a až následne sa pustiť do vzdialenosti hodu.
Vzdialenosť terča od čiary hodu
Čo sa týka vzdialenosti terča od čiary (hranice) hodu, tu sa vyskytujú menšie rozdiely medzi sisalovými a elektronickými terčmi.
- Pri terčoch na steel šípky (napr. sisalové terče) by mala byť ich vzdialenosť od čiary hodu 2,37 metra.
- Pri terčoch na soft šípky (elektronické terče) má byť vzdialenosť od čiary hodu 2,44 metra.
Vzdialenosť sa meria od povrchu terča, nie od steny. Pri meraní môžete odmerať hĺbku terča a pripočítať ju ku vzdialenosti medzi stenou a štartovacou čiarou, prípadne môžete z terča nechať visieť k zemi stužku/povraz a vzdialenosť merať z tohto bodu.
Diagonálna vzdialenosť od terča k čiare
Ďalším spôsobom merania vzdialenosti medzi terčom a hranicou hodu je diagonálne meranie. Tak, ako pri horizontálnom meraní, aj pri tomto meraní sú pri terčoch rozdiely:
Prečítajte si tiež: Tréning streleckých zručností
- Pri terčoch na steel šípky má byť diagonálna vzdialenosť od terča k čiare 2,93 metra.
- Pri terčoch na soft šípky má byť diagonálna vzdialenosť 2,98 metra.
Pri takomto meraní je potrebné, aby niekto držal meter v strede terča a druhý človek ťahal meter diagonálne k zemi, kde má byť umiestnená štartovacia čiara.
Namontovanie terča
Pri montovaní šípkového terča dbajte na to, aby na samotnom vrchu bolo číslo 20. Neumiestňujte šípkový terč neďaleko okien či iných vecí, ktoré by sa mohli hodom šípky rozbiť. Takisto neumiestňujte terč na miesta, kde ľudia bežne prechádzajú a mohlo by prísť k zraneniu. Na ochranu steny a podlahy odporúčame si zaobstarať ochranu okolia terča alebo podložku pred terč.
Čo sa týka samotného montovania sisalového terča, princíp býva pri väčšine terčov rovnaký. Je potrebné do steny urobiť v požadovanej výške diery, do ktorých namontujete držiak na terč, na ktorý následne zavesíte terč. Pri elektronický terčoch býva veľakrát potrebné iba navŕtať do steny skrutku a na ňu terč zavesiť.
Hrací priestor
Priestor, v ktorom si chcete zahrať by mal byť aspoň 3 m dlhý (2.37 m je vzdialenosť od terča k odhodovej čiare), široký 1.5 m (pri umiestnení terča v strede) a vysoký 2.5 m (stred terča je 1.73 m od zeme). Na rozmeroch hracieho priestoru je dobré nešetriť. Uvedené miery môžu byť skromnejšie, ale obvykle šípky nehrá len jedna osoba, a tak je ideálny samozrejme vzdušnejší priestor.
Výstroj
Na to, aby ste si zahrali šípky nepotrebujete žiaden 'extra' výstroj. Oblečenie by malo byť pohodlné. V žiadnom prípade by vám nemalo brániť v pohybe odhodovej ruky. Pri obuve je vhodné aby bola stabilná, aby i postoj bol teda stabilný.
Prečítajte si tiež: Rozmery terčov na vzduchovky
Typy terčov
Voľba správneho terča na šípky je dôležitým krokom pre každého hráča. Existuje niekoľko faktorov, ktoré by mali hráči zvážiť pri výbere terča, vrátane materiálu, designu a veľkosti.
- Korkový terč alebo Sisalový terč: Je obľúbený pre svoju schopnosť sa uzatvárať a zanechávať malé dierky, čo uľahčuje určenie, kam šípka dopadla.
- Plastový terč (elektronický): Plastové terče sú odolnejšie a zvyčajne majú dlhšiu životnosť.
- Kovový terč: Kovové terče sú oveľa odolnejšie a často sa používajú v profesionálnych súťažiach.
Terče majú rôzne designy a farby, a hráči by mali vybrať ten, ktorý im najviac vyhovuje. Štandardné rozmery terča sú obvykle 18 palcov (45,7 cm) v priemere.
Hmotnosť terča je tiež dôležitým faktorom. Niektorí hráči preferujú ľahšie terče, zatiaľ čo iní dávajú prednosť ťažším terčom. Kvalita terča je dôležitým faktorom. Lacné terče sa môžu rýchlo opotrebovať a môžu mať nedokonalé povrchy, čo ovplyvňuje presnosť hry.
Celkovo platí, že výber terča na šípky by mal byť závislý od vašich individuálnych preferencií a schopností. Je dobré vyskúšať rôzne druhy terčov a nájsť ten, ktorý vám najviac vyhovuje.
Šípky
Šípka sa skladá z hrotu, tela, násadky a letky. Pre ďalšie delenie je dôležitý materiál, z ktorého je vyrobený hrot šípky.
Prečítajte si tiež: Recenzie profesionálnych terčov na šípky
Hroty sú buď:
- Oceľové - týmto šípkam sa hovorí steelové (stýlové), resp. klasické a hádže sa s nimi do sisalových terčov.
- Plastové - týmto šípkam sa hovorí softové, resp. moderné a hádže sa s nimi do elektronických terčov (existujú i neelektronické podoby)
Uvedené dva typy šípok se okrem hrotu líšia maximálnou povolenou hmotnosťou. Ľahšie sú šípky softové, ktoré majú max. povolenú hmotnosť 20g., najpoužívanejšie gramáže sú v rozpätí 14 - 18 g. Steelové šípky sú vyrábané s gramážou až cez 30 g., ale aj tak je najbežnejšia gramáž 21 - 30 g. Ostatné časti šípky sú u oboch druhov rovnaké.
Jednotlivé časti šípky:
Hrot
- oceľový hrot (klasické šípky):
- dĺžka hrotu - micro (18mm), najpoužívanejšie midi (25mm) a maxi (36mm)
- uchytenie hrotu - pevné hroty a pohyblivé hroty (pri náraze na pletivo terča sa hrot trochu zasunie, šípka sa okolo hrotu môže otáčať)
- plastový hrot (elektronické šípky): rozdeľuje sa podľa rozmeru závitu, ktorým sa hrot napája k šípke - je to 2BA (rozšírenejší) a 1/4'' (palce).
Telo
- Materiál: v minulosti (ešte lepšie v histórii) boli šípky vyrábané z dreva. V súčasnosti sa k výrobe tela šípok používa mosadz, zliatina niklu a striebra, či wolframu a niklu.
- Dôležitá je pritom merná hmotnosť zliatiny (teda, čím ťažšia, tým lepšia), ktorá sa odráža v priemere tela (čím tenšia šípka, tým viac a ľahšie sa ich viac vmestí do jedného miesta, napr. do trojnásobku 20 b.).
- Tvar: existujú tri základné tvary, od ktorých sa potom odvíjajú rôzne variácie. Kľúčové pre výber je umiestnenie ťažiska.
- barrel: ťažisko je uprostred a najväčšia váha je sústredená u ťažiska
- torpedo: ťažisko je vpredu
- straight: ťažisko je uprostred a váha je rozložená rovnomerne po celej dĺžke
- Povrch: povrch tela šípky môže byť hladký alebo viac, či menej drsný
Násadka
- Materiál: plastové (polykarbonát), oceľové (hliníkové, titánové), kombinované
- Dĺžka: extra short (28mm), short (38mm), medium (48-50mm)
- Hmotnosť: od 0,7g (x-slim) do 2,8g
Letka
- Materiál: v minulosti boli používané letky z peria, neskôr letky papierové. V súčasnosti sa na výrobu letiek používajú polyestery, nylony a rôzne plastové fólie.
- Tvar: existuje rada tvarov. Od tvaru sa potom odvíja hmotnosť a predovšetkým veľkosť plochy.
Šípky - pravidlá - hra
Ak máte k dispozícii vhodnú miestnosť, terč pripevnený na stene alebo stojanový, postavený pri stene, môže začať samotná hra. Postoj a štýl hry nie je jednotný. Každý hráč ho môže prispôsobiť svojim potrebám. Nepísaným pravidlom však je, že stojná noha, teda noha, ktorou stojíte na čiare je identická s rukou, ktorou hádžete. Teda praváci stoja pravou nohou na čiare a ľaváci ľavou.
Hádže sa troma šípkami, avšak každou šípkou zvlášť. Séria týchto troch hodov je jedným kolom. Kolá se opakujú, dokým niektorý z hráčov nesplní podmienky hry a tým vyhrá. Jedna takáto hra se nazýva leg. Zápas môže tvoriť jeden i viac legov. Existuje mnoho hier, predovšetkým v elektronických šípkach je výber bohatý. Na turnajoch sa však hrajú predovšetkým hry nazývané X01 (namiesto X se doplní 3, 5, 7, ...) a CRICKET.
X01: Ako sa hrá napr. 501
Na začiatku má každý hráč 501 bodov. Po odhodení troch šípok, teda po jednom kole sa hráči striedajú, pričom sa im odčíta práve hodený počet bodov. Víťazí hráč, ktorý dosiahne presne 0 bodov. Ak hodí pod 0, teda už do zápornej hodnoty, kolo sa nepočíta a pokračuje súper. Hra má väčšinou určitú počiatočnú (IN) alebo konečnú (OUT) podmienku.
Napr. DOUBLE IN znamená, že k zahájeniu odpočtu je potrebné najprv hodiť dablové vonkajšie medzikružie (úspěšný hod sa už odpočíta). Najčastejšou podmienkou je DOUBLE OUT, čo znamená, že na nule musíte skončiť hodom do správneho dablu. Napr. ak vám zostáva k dohratiu 35 bodov, musíte najprv odhodiť nepárne číslo, aby zbytok bol deliteľný dvoma. Keď hodíte 3, potom zbytok je 32 a k víťazstvu musíte hodiť dvojnásobnú hodnotu čísla 16. Označenie MASTER (IN/OUT) znamená, že je potrebné začať alebo ukončiť hru dvoj či trojnásobným poľom. SINGL (IN/OUT) potom dáva možnosť začať, resp. ukončiť hru akýmkoľvek násobkom, teda aj jednonásobkom.
CRICKET
Hra sa hrá väčšinou na turnajoch v USA. Obvykle sa hrá na výseky od 15 do 20 a BULL. Hráč si musí v každom z týchto výsekov pripísať tri zásahy (dvoj / trojnásobné pole = 2 / 3 zásahy) a výsek tým uzatvoriť. V prípade, že sa mu to podarí a súper tieto zásahy nemá splnené, potom na tomto čísle získava body, pokiaľ ich opäť zasiahne. Hra končí, keď hráč s najlepšou bodovou bilanciou uzavrie všetky výseky. Táto hra je veľmi náročná na stratégiu, obzvlášť ak je hraná viacerými hráčmi alebo vo dvojiciach ako štvorhra a pod. Je mnoho variantov hry cricket. Obzvlášť elektronické terče ponúkajú radu spestrení tejto zaujímavej hry.
Ak chcete dosiahnuť úspech v šípkovom športe, je nevyhnutný tréning. Ale i bez intenzívneho tréningu sa môžete touto hrou skvelo pobaviť.