Ako tvoriť kvalitný airsoftový obsah

Boj na krátke vzdialenosti v zastavaných oblastiach (Close Quarter battle - CQB) je najobávanejšia situácia pre vojenské a špeciálne jednotky. Dôvodom sú camperi, odstreľovači a veľa iných nebezpečenstiev, ktoré na nich čakajú v obmedzenom priestore. Na úspešné prevedenie protiteroristickej operácie (Counter Terrorist Operation - CT Op) je potrebný dobre teoreticky, ale najmä prakticky vycvičený tím.

Medzi najlepšie na CT Ops vycvičené vojenské tímy na svete patria Delta, Seal Team Six (teraz DevGroup), Special Air Service (SAS) a Marine Force Recon. Všetky s týchto jednotiek trénujú tvrdšie než akákoľvek existujúca jednotka. Žiadne dve CQB Ops niesu rovnaké, aj keď všetky majú niektoré podobné znaky. Hlavné nebezpečenstvá sú stále rovnaké. Pravidelne sa vyskytujú camperi, čiže ľudia, ktorí si vyberú vhodné miesto pre úkryt a čakajú na Váš zásah. Odstreľovači sú tiež bežnou hrozbou v CQB. Bežné sú systémy včasného varovania (Early Warning System - EWS). Ak sa približujete k budove alebo k objektu, v ktorom sa nachádzajú nepriateľské osoby (Tango), pokiaľ sa Vám to nepodarí veľmi nepozorovane, stále musíte očakávať, že sa dostanete do nepriateľskej paľby. Najťažšou úlohou je zostať nepozorovaný. Tango väčšinou vedia, ktoré miesta použijete pre vstup a podľa toho postavia svoju obrannú formáciu. Je to spojené s ďalšou obrovskou nevýhodou, ktorá spočíva v tom, že oni majú predstavu kde ste, alebo budete, zatiaľ čo vy môžete len predpokladať hlavné miesto ich prítomnosti. To dáva Tango veľké výhody oproti Vám.

Všetko, čo potrebujete pri CQB, je operovať rýchlo, potichu a „smrteľne“. Rýchly a rozhodný pohyb, kombinovaný s chladnou hlavou a schopnosťou zostať nepozorovaný, sú najlepšou obranou pred nebezpečnými situáciami. Toto všetko si ako veliteľ týmu musíte zapamätať. Prvá vec, ktorú musí CT jednotka urobiť skôr, ako sa vrhnú do strieľania, je vyrovnanie výhod. Tango o Vás vedia,ale vy o nich veľa neviete.

Prieskum

Pre tých, ktorí o prieskume veľa nevedia; ide o to, dostať sa "za nepriateľskú líniu" a získať informácie o vašom nepriateľovi. Prieskum je nenásilná operácia, kde ku streľbe dochádza len ak je to naozaj nevyhnutné. SEAL boli prví, ktorí zaviedli a publikovali názor, že dvaja je viac ako jeden. Od prvej fázy Základnej Podvodnej Demolície (tréning SEAL, Basic Underwater Demolition - BUD), každému členovi je priradený „spoluplavec“. Od toho momentu, pri všetkom čo robí, je sprevádzaný spoluplavcom. Prieskum by mal prebiehať rovnakým spôsobom. Aby sme to skrátili, prvá vec, ktorú by ste mali urobiť pri prieskume Operačného priestoru (Area of Operations - AOP), je rozdeliť tým na dvojčlenné skupiny.

Ďalší potrebný krok je ustanovenie miesta znovuzoskupenia (rally point). Je to miesto v AOP, kde sa celý tým znovu zoskúpí po prieskume. Toto miesto musí byť strategicky výhodné z viacerých pohľadov. Musí byť mimo priameho výhľadu nepriateľa ako ochrana pred streľbou. Miesto znovuzoskupenia musí slúžiť aj ako obranná pevnosť. Ak by sa nešťastnou náhodou situácia obrátila, tým musí byť spolu.

Prečítajte si tiež: Najlepšie elektronické terče na šípky

V prieskume je zo všetkých častí CT Op najdôležitejšie zostať nespozorovaný. Úlohou je získať poznatky o nepriateľovi bez toho, aby Vás spozoroval. Pohyb musí byť opatrný a pomalý. Som si istý, že ten, kto pozerá akčné filmy, vie o čom hovorím. Dôležité je nebežať, pokiaľ to nie je naozaj nutné, pretože rýchlo sa pohybujúce predmety priťahujú pozornosť oveľa viac ako pomaly sa pohybujúce. Okrem toho beh spôsobuje viac hluku ako chôdza a je pravdepodobné, že nepriateľ Vás bude počuť skôr ako ho vy uvidíte.

Z tohto pohľadu je takisto dôležitá komunikácia počas prieskumu. V nasledujúcej kapitole sa budeme venovať komunikácii počas útoku, ktorá sa odlišuje od komunikácie pri prieskume. Musíte sa dohodnúť na posunkoch, budete ich potrebovať len niekoľko. Medzi najdôležitejšie patria: nepriateľ na dohľad, odstreľovač, nebezpečná zóna a dobrá pozícia pre odstreľovača. Posunky by mali byť jednoduché, nie zložité, a mali by sa dať jednoducho zapamätať. Som si istý, že prídete na vlastné logické posunky.

Pri prieskume AOP sa zameriavajte na viaceré poznatky, ktoré zahrňujú dobrú pozíciu pre odstreľovača Vášho týmu, nepriateľské osoby, tango odstreľovačov, nebezpečné miesta (otvorené priestory bez krytov), dobré kryty a úkryty, možné miesta vstupov a možné únikové cesty nepriateľov, a ďalšie. Keď tieto poznatky získate, musíte ich zaznamenať. Druhý člen prieskumného tímu by mal mať malý zápisník a ceruzku. Zmapujte jednotlivé oblasti a buď zapíšte, čo ste zistili alebo to označte na mape.

Pohyb je asi najnáročnejšia časť prieskumu. Musíte sa pohybovať nepozorovane a pritom mať stále dobrý rozhľad. Tým, zložený z dvoch členov, sa musí pohybovať jednotne. Toho sa dosahuje tak, že sa na začiatku určí vedúci člen tímu (Pointman). Je to člen tímu, ktorý postupuje ako prvý vo formácii, a ktorý rozhoduje kam a kedy sa pôjde. Musí byť skúsený a dobre trénovaný. V základe to teda prebieha tak, že Pointman sa rozhodne pre trasu a vedie druhého člena týmu po tejto trase. Zapamätajte si, že sa nikdy nesmiete rozdeliť.

Po tom, ako dokončíte prieskum AOP, vráťte sa na miesto znovuzoskupenia. Zodpovedný dôstojník (Officer In Charge - OIC) zozbiera informácie a zostaví plán. Toto je jediná príležitosť počas prieskumnej Op, počas ktorej je povolený hovor. Najdôležitejšie, čo si pri prieskume musíte uvedomiť a zapamätať, je, že nesmiete vystreliť. Prieskum treba trénovať a spôsob prevedenia musí byť dokonalý. V skutočnej akcii sa prieskumných operácií zúčastňujú len najlepšie vojenské jednotky, takže si viete predstaviť, o akú náročnú činnosť ide. Postupujte podľa vyššie uvedeného a malo by to fungovať.

Prečítajte si tiež: Airsoftové zbrane: Porovnanie kvality

Komunikácia

Komunikácia je osudne dôležitá pre úspech týmu. Medzi súčasnými špeciálnymi jednotkami sa používa niekoľko spôsobov komunikácie. Medzi prvé patria a v niektorých prípadoch stále obľúbené sú posunky. Posunky sú úplne tichý a účinný spôsob. Ďalšou bežnou metódou je komunikácia pomocou taktických vysielačiek (TacRadio). Aj keď dobré vysielačky sú drahé, ak ste seriózny tým, určite do nich investujte. POZOR: na niektorých akciách vysielačky nie sú povolené. Oboznámte sa, čo o ich použití hovoria pravidlá pred samotnou akciou!!! TacRadio zabezpečuje viac flexibility ako posunky a väčšinou je efektivnejšie.

Ak máte vojenské skúsenosti, alebo seriózny tým, môžete si dopredu dohodnúť úlohy v týme. Bežné vojenské úlohy sú vedúci člen (Point man), OIC, medik (medical Officer - Corpsman), útočníci (Assaulters), granátnici (Grenadiers) a zadné krytie (Rear security). Tieto názvy sa budú uvádzať aj v ďalšom texte. Úloha jednotlivých členov týmu je vhodná pre označovanie počas komunikácie cez vysielačky. Používanie mien v akcii sa u niektorých týmov ukázalo ťažkopádnešie ako používanie označenia úloh.

Či už používate vysielačky, alebo posunky, komunikácia musí byť stručná a presná. Nemôžte sa nechať nachytať, čakajúc v otvorenom priestore, kvôli Vašej neschopnosti dorozumieť sa. To je spôsob, ako sa nechať prepadnúť. Základ rádiovej komunikácie spočíva v používaní kódových slov. Posunky sú pre skúsenejšie tímy a mali by byť zostavené samotným týmom. Tým si totiž skôr zvykne na posunky, ktoré si sám vytvoril. Uvedené informácie niesu striktné, mali by slúžiť len ako pomôcka pri tvorení vašich vlastných povelov pre vykonanie štandardných operačných úkonov (Standard Operating Procedures - SOPs). Nie je dôležité, ktorý spôsob si vyberiete, pretože princípy sú rovnaké. Obmedzte komunikáciu len na potrebné komentáre, ktoré sa týkajú priamo akcie. Ak si vyberiete vysielačky, vhodnejšie sú modely s jednoduchou obsluhou, ktoré nemusíte držať v rukách.

Streľba

Streľba je základná zručnosť, ktorou sa v tomto manuáli obšírnejšie zaoberať nebudeme. Je to kritická časť každej Op. Veď predsa ak chcete Tango zneškodniť, musíte strieľať, nie? Streľba v CQB je trocha odlišná, než pri iných Op. Dôvodom je, že akcia pri CQB je rýchla. Je založená najmä na počiatočnej intenzite streľby a na inštinktoch.

Je niekoľko základných pravidiel, ktoré sa pri CQB uplatňujú. Prvé pravidlo sa zaoberá pohybom hlavy a zbrane. Zbraň držte celý čas pred sebou. Jediná výnimka je vedúci člen, ktorý možno bude niekedy potrebovať použiť príručnú zbraň (ak ju má na dosah). Nepozerajte sa nikde, kam nemieri Vaša zbraň. Či tomu veríte alebo nie, je jednoduchšie stlačiť spúšť, ako po pohľade otočiť zbraň k cieľu a potom stlačiť spúšť. Kam otočíte hlavu, otočte aj zbraň.

Prečítajte si tiež: Airsoft Pištoľ pre Hry a Hobby

Ďalším základným pravidlom je úroveň pripravenosti. Keď sa pohybujete v "čistej" zóne, držte zbraň pred sebou a mierne spustenú. Takýto pohyb je dôležitý kvôli tomu, že ste pri ňom uvoľnenejší. V CQB je napätosť veľmi zlý stav. Spôsobuje predčasnú streľbu a prílišnú nepresnosť vďaka nízkej úrovni mierenia. Takto sa ale nepohybujte, ak viete, že ste v blízkosti Tango. Ak ste v nebezpečnej zóne, držte zbraň v streleckej polohe s uvoľneným držaním pažby. Ak ste príliš napätý, budete mať tendenciu strhávať zbraň pri výstrele, čo vážne naruší Vaše mierenie.

Treťou nemenej dôležitou časťou v CQB streľbe je nabíjanie zbrane (reloading). Na koordinovanie tejto činnosti sa používa SOP povel. Airborne Rangers. Prvou zásadou je zabezpečenie krytia počas nabíjania. Ak ste krytý, môžete pokračovať. Kľaknite si na koleno, pripravte svoju záložnú zbraň, aby ste ju v prípade potreby mali na dosah.

Posledným a najdôležitejším pravidlom je rozdelenie palebných sektorov. Každý člen týmu musí mať dopredu určený svoj palebný sektor. Je to priestor, na ktorý sa daný člen koncentruje počas postupu, mimo otvoreného priestoru, kde si členovia vyberajú ciele podľa príležitosti. Vedúci člen, za pomoci OIC, kryje priestor pred týmom. OIC takisto kryje Pointmana po stranách. Ďalší v rade je väčšinou Medik, ktorý kryje pravú a ľavú stranu postupujúceho týmu. Útočníci si vyberajú ciele podľa príležitosti. Posledný člen vo formácii zabezpečuje zadné krytie. Táto pozícia je veľmi dôležitá, pretože najbežnejšia taktika guerilly je hlavný útok vedený zozadu. Dôležité je upozorniť ostatných členov na streľbu do svojho palebného sektoru zvolaním: „Kontakt!“. Celý tento postup si vyžaduje nácvik a mal by byť hlavnou časťou tréningu.

Náš tým sa sústredí na streľbu na terče za kontrolovaných okolností, zameriavajúc sa na „reflexívnu, alebo inštinktívnu streľbu“. Dosahuje sa to nepravidelným umiestňovaním terčov pri simulácii „čistenia“ objektu.

Krytie a ukrývanie

Väčšina tejto kapitoly predpokladá prítomnosť silnej prestrelky. V CQB sa kryty väčšinou používajú len pri vstupoch do „nevyčistených“ miestností. V prestrelke dobrý kryt väčšinou robí rozdiel medzi víťazením a prehrávaním vášho týmu. Ukrývanie sa týka každej časti CQB, najmä kvôli snahe zostať nepozorovaný. Nájsť dobrý kryt počas CQB je obyčajne veľmi ťažké. Najpoužívanejšie a najefektívnejšie sú dvere a okná. Zabezpečujú plnú ochranu tela a umožňujú rýchle presuny. Pri ich požívaní majte celý čas Vašu zbraň pripravenú k streľbe. Postavte sa čo najbližšie k otvoru, ale nie tak blízko, aby ste boli vystavený streľbe.

Ukrývanie sa je najdôležitejšie pri vstupovaní do budov, alebo objektov. Váš príchod musí byť tichý a nepostrehnuteľný. Dobrý úkryt obyčajne poskytujú rohy budov a vegetácia, ale v závislosti od budovy sa nemusia vyskytovať. Pri ukrytí sa Vám najviac pomôže výber vhodného odevu a maskovania. Čierne „ninja odevy“ nie sú pre denné Ops najvhodnejšie. Vhodným doplnkom je aj maskovacie pomaľovanie tváre. Presvedčte sa, že každá časť Vášho tela je nejakým spôsobom pokrytá, vrátane Vašich rúk a Vašej tváre. Pri výbere vhodného maskovania môžete na ukrytie použiť väčšinu objektov. Je treba dodať ešte jednu dôležitú vec, ak nechcete byt odhalený. Nedívajte sa na nepriateľa upreným pohľadom, môže to podvedome prilákať jeho pozornosť. Existuje niečo ako „šiesty zmysel“ a často sa stáva, že v krízových situáciách je naozaj účinný.

Pohyb

Úspech v CQB Op je do značnej miery závislý od rozumného presúvania sa. To musí byť rýchle a tiché. Pohyb musí byť účelný, nepohybujte sa bez príčiny, väčšinou tak len zväčšujete riziko pre Váš tým. Pri pohybe sa snažte vytvárať pre nepriateľa podľa možnosti čo najmenší cieľ. Beh je obyčajne až posledné riešenie, uprednostňuje sa rýchly a tichý presun, ktorý je nenápadnejší a tichší.

Kľúčovým krokom pri postupe je krytie jednotlivých oblastí. Ak sa dostanete do otvorenej haly, na schodisko, na miesto kríženia sa chodieb, alebo iné otvorené priestranstvo, postup Vášho tímu musí byť krytý. Chodby a kríženia chodieb sú miesta s ktorými sa najčastejšie stretnete. Keď prechádzate cez kríženie chodieb v tvare ležiaceho T, Pointman nahliadne za roh. Ak je tam Tango, neutralizuje ho, ak nie, zakľakne a kryje túto stranu. Druhý muž vo formácii (OIC) sa presunie za kríženie s tým, že nechá dosť miesta pre ostatných členov tímu. Po zaujatí pozície je zodpovedný za krytie priestoru priamo pred týmom. Na Pointmanov povel prechádza ďalší člen tímu, ktorý potom pomáha Pointmanovi kryť priestor kríženia chodieb. Ostatný členovia týmu potom po jednom prejdú za kríženie. Ak sa tým pri postupe dostane na kríženie chodieb, Pointman to povelom oznámi ostatným členom.

Ak prechádzate cez kríženie v tvare stojaceho T, musíte rozdeliť tým. OIC a ďalší jeden člen prejdú k náprotivnému rohu ako Pointman. Po odpočítaní na tri OIC a Pointman súčasne nahliadnu za rohy, čím predídu prípadnému prepadnutiu od chrbta. Člen ktorý sprevádza OIC kryje jeho pohyb a zostáva asi tri kroky za OIC pre prípad, že by bol OIC zasiahnutý.

"Čistenie" miestností môže byť značne náročné. Ak sa dostanete k otvoreným dverám, tým musí zaujať miesto na oboch stranách otvoru. Pri prechádzaní popred otvor sa snažte ostať nespozorovaní. Ak sa Vám to nepodarí, pravdepodobne môžete očakávať neúspech. Pointman by mal upozorniť tým na dvere hneď, ako ich spozoruje a tým by mal podľa toho jednať. Keď sa tým rozdelí, OIC sa presúva na opačnú stranu otvoru ako stojí Pointman a sprevádza ho jeden z útočníkov. Na povel OIC Pointman vstúpi do miestnosti za súčasného otočenia o 90° na svoju stranu. Napr. ak sa Pointman nachádza na ľavej strane dverí, po vstupe sa otáča do ľava. Za Pointmanom nasleduje OIC a otáča sa na opačnú stranu ako Pointman. 90° otočka je dôležitá preto, lebo rohy miestností na strane dverí bývajú najobľúbenejšie miesto Tango camperov.

Airsoftové zbrane

Airsoftové zbrane môžeme rozdeliť do dvoch základných kategórií - krátke a dlhé. Na výrobu týchto sa síce používajú najmä tvrdené plasty (ani to už tak úplne neplatí), ale pokým sa človek takejto repliky nedotkne, je len veľmi ťaľké rozoznať kópiu od originálu. Tak ako skutočné, aj airsoftové zbrane môžeme rozdeliť do dvoch základných kategórií - krátke a dlhé. Oproti paintballu, kde sa ako projektily používajú želatinové guličky kalibru .68 obsahujúce farbu, v airsofte sa používajú plastové guličky ráže 6mm, označované aj BB. BB-čka sa líšia váhou, najpoužívanejšie sú a 0,20g a 0,25g.

Manuálne zbrane: Patria k najdostupnejším a najlacneším airsoftovým zbraniam. Z toho však vyplýva aj relatívne nižšia precíznosť spracovania, menej funkčných dielov, ale i menšia razancia a dostrel. U manuálnych zbraní je nutné pred každým výstrelom túto natiahnuť (tu dochádza k natiahnutiu pružiny s piestom). K dispozícii sú ako krátke tak aj dlhé manuály. Využiteľný dostrel týchto zbraní je okolo 15m, aj keď sa zvykne uvádzať až 20-30m, ale na tieto vzdialenosti majú už príliž výraznú balistickú krivku. Sila manuálov je v priemere 0,3 a 0,4 J. Kvalita spracovania i spoľahlivosť závisí od výrobcu, v tejto oblasti sú najčastejšími zástupcami firmy Tokyo Marui - TM a Unicorn Hobby Corporation a UHC. Manuály stále patria k najrozšírenejším airsoftovým zbraniam aj na Slovensku a má ich väčšina airsofťákov. Postupne potom prejdú na plynovku alebo elektriku, ale dobrý manuál býva vynikajúcou záložnou zbraňou. Navyše niektoré akcie bývajú organizované ako 'manual only'.

Plynové zbrane: Takzvané plynovky sú poháňané stlačeným plynom (napr. Green Gas HFC134a), ktorý sa plní podobným spôsobom, ako plyn do zapaľovača, cez ventil do zásobníka. Delia sa na blowbackové a neblowbackové - systém blowback zabezpečuje spätný chod záveru zbrane (tzv. Zbrane bez systému blowback majú jednoduchší mechanizmus a pevný záver. Tu sa odráža ich cena, sú priemerne o polovicu lacnejšie ako cena za blowbackové zbrane. Realistickosť zbraní s blowbackom je azda najvernejšia a najviac sa blíži zážitku zo streľby zo skutočnej zbrane. Využiteľný dostrel plynoviek je okolo 20-30m, výhodou je možnosť korekcie výsledku ďalším výstrelom. K najkvalitnejším patria zbrane od firiem Tokyo Marui a KSC, medzi najferkventovanješie modely Tokyo Marui Beretta 92F, či Tactical Master a KSC Glock 18c, ktorý je dokonca vybavený prepínačom na full-auto streľbu. Samostatnou kapitolou sú plynové revolvery.

Elektrické zbrane (AEG): Prevažne dlhé zbrane, poháňané elektromotorom, veľkokapacitné zásobníky, vysoká kadencia, veľká razancia, presnosť a dostrel, to je základná charakteristika týchto zbraní. Na trhu sú k dispozícii aj krátke elektriky, ale tieto ani zďaleka nedosahujú parametrov dlhých AEG, či plynoviek, častokrát ani manuálov. Majú tzv. electric blowback, ktoré simulujú spätný pohyb záveru, ale bez spätného nárazu. Využiteľný dostrel elektrík je cez 30m, niektoré po upgrade aj cez 50m.

Hop-Up systém

Niektoré (v súčasnosti uľ väčšina) airsoftové zbrane sú vyrábané vo verzii so systémom Hop-Upom. Princípom Hop-upu je malý výstupok v hlavni, ktorý dáva BB-čku rotáciu okolo horizontálnej osi. Zmenąuje sa tak balistická krivka a zbrane majú dlhší dostrel a väčšiu presnosť na väčšiu vzdialenosť. U novších výrobkov firmy Tokyo Marui je Hop nastavený na guličky 0,25g, zbraň má tak veľkú razanciu a presnosť aj v manuálnom prevedení. Firma UHC stále vyrába svoje zbrane s Hop-om na 0,12g, čo je veľká nevýhoda, také ľahké projektily dokáže z ich dráhy vychýliť aj slabší vetrík.

Bezpečnosť

Okrem zbrane je povinnosťou hráča chrániť si zrak airsoftovými okuliarmi. Použiteľné sú aj lyžiarske okuliare, ale najistejšou a najbezpečnejšou ochranou sú originálne airsoftové. Dokážu odolať výstrelu o sile blíľiacej sa 4 J, majú protihmliace vrstvy. Na ochranu celej tváre sa môžu použiť aj paintballové masky, či policajná kukla. Základom každej hry sú presne stanovené pravidlá, ktoré je možné nájsť na airsoftových diskusných fórach, oboznámia vás s nimi aj organizátori súťaže. Základ je ale všade rovnaký bezpečnosť (len airsoftové zbrane, nie klasické vzduchovky ani nič podobné, ochrana očí) a férovosť.

Všetky osoby prítomné streľbe musia mať stále nasadené ochranné okuliare pre air-soft strelca. Je zakázané mieriť a strieľať na osoby alebo zvieratá. Nikdy sa nepozerajte do ústia hlavne, delo môže v dôsledku náhodného rušenia vonkajším signálom samovoľne vystreliť. Všetku manipuláciu s modelom vykonávajte s nasadenou ochrannou krytkou hlavne, vypínačom streľby vo veži vypnutým do polohy OFF a vyprázdneným zásobníkom.

Typy airsoftu

Airsoft sa rozdeľuje predovšetkým na tzv. Fun a Military. Fun - je zábavný airsoft, ktorému sa venuje prevažná časť airsoftovej komunity. Fun sa hrá na viacej životov (používa sa tzv. respawn) počas jedného scenára/hry s tým cieľom, aby si hráč zahral čo najviac počas niekoľkých hodín, počas ktorých sa hrá jedna, alebo viacej scenárov/hier a aby si pritom aj čo možno najviac zastrieľal, pričom herný scenár je vyslovene v zábavnom štýle, s malými alebo žiadnymi prvkami reality.

Military airsoft sa väčšinou hrá na jeden život pre jednu hru, prípadne na regulovaný počet životov počas jednej hry/scenára, pričom sa kladie dôraz na čo možno najväčšie simulovanie reality. Realita sa simuluje napr. plánovaním hry dlhšie dopredu, výberom vhodného scenára pri ktorom sa hra "šije"na zameranie toho ktorého teamu alebo na skupiny teamov, ktoré spolu trénujú už pred samotnou hrou. Počet hráčov/rozdelenie je známe iba niekoľkým organizátorom. Teamy/armády plnia počas hry stanovené úlohy, pričom sa s nepriateľom/súperom počas hry nemusia vôbec stretnúť a môže sa stať že si za celý deň ani raz nevystrelia. Záleží na vybranom scenári a na tom, ako sa podarí teamom/armádam splniť zverené úlohy.

Fun sa hrá aj v maskáčoch ale aj v hoci akom inom odeve, preto sa niektorý hráči nazývajú teplákový. Nekladie sa dôraz na zladenosť výstroja a výzbroje podľa reálnych armádnych/policajných jednotiek a preto majú členovia v teamoch rôzne zbrane a niekedy používajú rôzne maskovacie vzory pre výstroja oblečenie. Military hráči sa spravidla zoskupujú do teamov, v ktorých sú konkrétne pravidlá pre používanú výstroj a výzbroj. Ak je team zameraný na US pechotu, tak podľa toho sa vystrojí rovnakým maskovacím vzorom maskáčov (USBDU), rovnakými typmi zbraní (M4), ak je team zameraný na boj v budovách, tak sa tiež vystrojí podľa toho (napr. zbrane MP5) a podobne.

Military hra vyžaduje reálne prvky, tak sa používajú takmer výlučne iba nízko kapacitné zásobníky/tlačáky. Nie je neobvyklé keď sa military team snaží svojím vybavením kopírovať reálnu jednotku, samozrejme do istej možnej miery. Naopak military airsoft teamy majú konkrétne pravidlá fungovania, ktoré svojou personálnou štruktúrou, výcvikom a vybavením sa približujú reálnym vojenským/policajným jednotkám - fungujú tam vzťahy nadriadený/podriadený aby sa zabezpečilo optimálne fungovanie počas hier/akcií a aby ich činnosť bola čo možno najefektívnejšia. Military teamy sa snažia (mali by sa snažiť) aj o adekvátnu prípravu na hru a snažia sa trénovať podľa reálnych taktík a zručností.

tags: #kvalitný #airsoft #obsah #tvorba