Sieť čerpacích staníc Slovnaft čelí vážnemu problému s kvalitou LPG paliva na niektorých svojich prevádzkach. Viacerí motoristi hlásili technické problémy s vozidlami po natankovaní tohto paliva. Potom, ako sa začali objavovať problémy, Slovnaft reagoval okamžitým uzavretím dotknutých výdajných stojanov a spustením kvalitatívnej kontroly.
Problémy s LPG palivom na čerpacích staniciach Slovnaft
Slovnaft potvrdil, že 29. augusta bolo mimo prevádzky 13 výdajných miest LPG na týchto čerpacích staniciach:
- Banská Bystrica - ul. Partizánska cesta
- Bratislava - Bajkalská
- Bratislava - Trnavská cesta
- Dolný Kubín - Aleja Slobody
- Fiľakovo - ul. Hlavná
- Hnúšťa - ul. Rimavská
- Humenné - ul. Brestovská
- Humenné - ul. Prešovská
- Košice - Moldavská cesta
- Poprad - ul. Popradské nábrežie
- Prešov - arm. gen. Svobodu
- Revúca - ul. M. R. Štefánika
- Rimavská Sobota - ul. Sobôtka
Spoločnosť vysvetlila, že ide o technický problém, ktorý vznikol u dodávateľa: „…ktorý bol spôsobený viaczdrojovým zásobovaním, keďže sme mali generálne odstávky v našej domácej rafinérii v Bratislave.
V prípade, ak majú motoristi podozrenie, že natankovali problematické LPG, tak by mali prepnúť v aute palivo na benzín a ísť do servisu alebo si naplánovať návštevu servisu. Vyčerpanie nevyhovujúceho LPG a nahradenie novým môže trvať niekoľko dní až týždňov.
Slovnaft poukázal na to, že 28. augusta sa im podarilo obnoviť dve miesta s LPG na čerpacích staniciach Štrba a Liptovský Hrádok. „Postupujeme tak, aby sme v každom zasiahnutom regióne či meste mohli obnoviť aspoň jedno výdajné miesto, a to čo najskôr.“
Prečítajte si tiež: LUKOIL Ružomberok: Pohľad do minulosti a súčasnosti
Prémiové palivo TOP N Plus od Lukoil
Paralelne s týmto problémom Slovnaft rieši aj prerušenie dodávok ropy od ruskej spoločnosti Lukoil, ktorá sa ocitla na ukrajinskom sankčnom zozname. Všimli sme si, že sa na ČS Lukoil začala predávať nafta TOP N Plus, ktorú označujú ako prémiovú.
Prémiové palivá sú súčasťou takmer každej značky. Ide o palivá, ktoré sú obohatené o prísady (aditíva) a tieto svojimi vlastnosťami priaznivo ovplyvňujú prevádzku motorového vozidla. Značkové ČS majú vlastné zmesi, majú odlišný rozsah účinku, iné pomery jednotlivých zložiek, rôzne kvality použitých surovín,... Avšak žiadna značka nemá obsiahnuté všetky aditíva v jednom produkte.
Jej cena je o niečo vyššia od ceny základných palív, ale zasa nie nejako dramaticky. Zaujímalo nás, či obsluha čerpacej stanice vie vysvetliť, v čom je ich prémiová nafta výnimočnejšia. Palivo je údajne šetrnejšie k motoru, zaručí jeho vyšší výkon a auto by sa malo správať dynamickejšie. Okrem toho by mala aj prispievať k nižším emisiám.
Na konci testovania sme zaznamenali o málinko nižšiu priemernú spotrebu ako zvyčajne. Ale zato motor bol o niečo dynamickejší ako na bežnom palive. V podstate my ako vodiči môžeme reálne merať len spotrebu. Ak by sme chceli vedieť, aké má palivo účinok na motor, je to náročné z hľadiska času a špeciálnych (bežne nie dostupných) testovacích pomôcok.
Účinnosť prémiových palív sa však naplno neprejaví pri prvom, či druhom tankovaní. Najmä čistiace vlastnosti sa prejavia až po dlhšej dobe pri pravidelnom používaní. V súčasnosti je špičková kvalita palív nutnosťou pri elektronických vstrekovacích systémoch. Správne vybrané palivo predĺži funkčnosť motora a vodič v podstate investuje do budúcnosti, kde ušetrí na opravách a spotrebe. Len čas a motor ukáže, že sa rozhodol správne.
Zistili sme, že nové palivo je dostupné na 17 čerpacích staniciach Lukoil (Banská Bystrica, Bratislava: Dúbravka, Panónska, Vrakuňa; Bytča; Hrádok; Košice: Dargovských hrdinov, Nad Jazerom; Ľubotice; Michalovce; Nové Mesto nad Váhom; Prešov 1 - Sekčov; Prievidza; Ružomberok 1 - Černová; Sučany; Trenčín; Zvolen - Rákoš).
tags: #luk #oil #ružomberok #pokuta #dôvod