Slovenské startupy: Úspechy a neúspechy

Slovenské startupy sa stretávajú s rôznymi výzvami a príležitosťami na ceste k úspechu. Adrian Vyčítal, jeden zo šéfov investičnej skupiny IPM Group, ktorá spravuje viac ako jednu miliardu dolárov a investuje do energetiky, mobility a umelej inteligencie, hovorí o investičnom prostredí na Slovensku a o tom, čo nám chýba.

IPM Group, založená v roku 2014, má svoje sídlo v Londýne a Bratislave, a kancelárie v San Franciscu, Honkongu či Soule. Spoločnosť je regulovaná britskou Financial Conduct Authority v oblasti investičného poradenstva a sprostredkovania investičných príležitostí.

Príčiny úspechov a neúspechov

Skúsenosti ukazujú, že globálna úspešnosť startupov je často žalostná. Tých dôvodov môže byť samozrejme veľa - nesprávne načasovanie, rozpory v projektovom tíme, nedostatok financií, lepšia konkurencia, nesúlad produktu a trhu, nesprávny biznis model. Za veľkú príčinu však považujem nedostatok odhodlania pri realizácii vízie. Nie veľa ľudí je ochotných a odhodlaných pracovať roky bez systémovej podpory pre nové projekty, bez finančného zázemia a v prostredí, kde sa neúspech pokladá za hriech.

Príklady húževnatosti: Jeff Bezos, ktorý sa k úspechu prepracoval cez viacero dosť zničujúcich neúspechov, napríklad jeho aukčný projekt zShops. Alebo Peter Thiel - predtým než založil PayPal, prerobil investorom vo fonde viac ako 6 miliárd dolárov. Alebo James Dyson, ktorého vysávače všetci používame, ale málokto vie, že chudák vyvinul počas 15 rokov viac ako 5 tisíc prototypov, než uspel a stal sa milionárom.

Umenie prekonať neúspech a vyjsť z neho posilnený a ešte viac odhodlaný je jednou z ciest k úspechu. Na začiatku neviete presne povedať, či nápad uspeje alebo nie.

Prečítajte si tiež: Modely slovenských samopalov

V IPM vstupujú väčšinou v neskoršej fáze, rozhodujú sa na základe kvality tímu, jeho schopnosti myslieť globálne, podľa súladu globálnych trendov na trhu a parametrov produktu. Tiež berieme do úvahy fakt, akú hodnotu pre zákazníka produkt prináša, správne načasovanie synergií s našim portfóliom a našim networkom - ako vieme pomôcť. Ak o svojej vízii vášnivo rozprávajú po polnoci počas dovolenky vlastným priateľom, tak základný predpoklad, že niečo dosiahnu, tam je. Samozrejme, je dôležité, aby sa obklopili správnymi ľuďmi a stavili na správnu ideu, správny trh, ale mnoho investorov často „kupuje“ tím.

Situácia na Slovensku

Mne sa zdá, že na Slovensku je možno toto číslo podobné ako vo svete, ale startupov je tu oproti vyspelým inovatívnym krajinám žalostne málo, pretože mnoho ideí ani nedosiahne štatút firmy. K tomuto musíme vychovávať mladých ľudí a prispôsobiť tomu vzdelávací systém. Potrebujeme šíriť príklady mimoriadne úspešných a známych svetových, ale aj slovenských podnikateľov, ktorí na svojej ceste padli až na samé dno a práve tieto skúsenosti ich vyniesli k obrovskému úspechu.

Napríklad startup Pex Slováka Rastyho Turka, ktorý sa zameriava na manažment autorských práva veľkých hudobných gigantov. Ten sa však nezrodil z večera do rána, ale trvalo to niekoľko rokov.

Príbeh úspechu: Excalibur

Riešenie, ktoré prináša Excalibur v sebe nesie kus tvrdej driny jeho zakladateľov. Excaliburáci však nie sú škroby a radi sa o svoje skúsenosti podelia aj s ostatnými. A tak napísali pár blogových článkov. Aký iný príbeh by mal byť inšpiráciou pre začínajúce startupy, ak nie príbeh Excaliburu.Jeden zo zverejnených blogov hovorí o ceste, ktorú prešiel Excalibur, aby sa stal pýchou Slovenska.

Častou prekážkou, ktorá stojí v ceste za úspechom startupom, je príliš veľké ego zakladateľov. Aj v startupe Excalibur si na začiatku uvedomili, že na svete je mnoho startupov, ktoré sa venujú API riešeniam. Excalibur však nezvesil hlavu a nevzdal sa, ale poctivo zadefinovali problém a následne hľadali a pracovali na riešení. Niekedy je totiž dôležitejšie správne definovanie problému, a riešenie potom príde samo.

Prečítajte si tiež: Slovenská vojenská symbolika (1939-1945)

V roku 2012 prišiel prvý úspech, ktorý dnes označujú za zlomový. Excalibur vyhral International Telecommunication Union (ITU) Young Innovators Competition. Čo je však ešte dôležitejšie, získali pocit, že to čo robia má zmysel a potenciál na úspech. Úspech chlapci zožali aj na StartupAwards.sk, kde predviedli svoje demo a vyhrali.

Ďalšia súťaž, ktorá ich posunula ďalej, Rice Business Plan Competition, ich naučila prezentovať svoje vysoko technické riešenie aj netechnickým divákom. Predstavte si, že by akékoľvek riešenie používali len tí, ktorí mu dokonale rozumejú z technologickej stránky.

Excalibur vstupoval do Telefonica Wayra Startupy Accelerator s nádejou, že budú môcť založiť skutočnú spoločnosť. Očakávaná symbióza sa však nekonala a Excalibur opustil Wayuru, avšak nie naprázdno. Prišli na niekoľko dôležitých riešeniach, ktoré ich posunuli ďalej.

Excalibur zvíťazil v Telekom Innovation Contest a stali sa prvým startupom v Hubraum Krakow. Medzičasom zvíťazili v ďalšej súťaži, Intel Global Challange Europe, ktorej sa zúčastnili so zámerom získania ďalšieho silného partnera, čo sa napokon nestalo.

Intenzívna spolupráca s Deutche Telekom bola záťažou aj pre egá chlapcov. Neúspechy a problémy nastali aj v takom skvelom tíme ako má Excalibur. Celé jadro riešenia Excaliburu muselo byť prepísané a zmenené od základov 3-krát, aby dosiahli dnešnú podobu.

Prečítajte si tiež: Slovenský Samopal: Detaily a Význam

Excalibur je aktuálne súčasťou the Kaspersky Security Startupy Challange, kde by sa mali naučiť sledovať tie správne metriky pre neustály rast. Tak čo poviete, pekný príklad, dobre investovanej energie?

Bežné chyby startupov

Máte jedinečný produkt a jasnú víziu? Stačí už len nájsť investora a brána k úspechu sa vám otvorí. Bohužiaľ, nebude to také jednoduché - na ceste k long-game úspechu sa musíte vyhnúť chybám, na ktorých si už vylámalo zuby nespočetné množstvo startupov pred vami. Deväť z desiatich sľubných mladých technologických firiem sa totiž stratí v prepadlisku dejín, a ak sa nepoučíte z ich chýb, môžu tam skončiť aj vaše ideály.

Chyby, ktoré spôsobujú startupom fatálnu ranu, najčastejšie súvisia s marketingom a zlým odhadom trhu. Takmer rovnaký podiel na neúspechu môže mať ľudský kapitál v podobe zle zostaveného tímu a finančné problémy. Podobne nepriaznivá bilancia je aj v najnovšej správe Startup Report, ktorá mapuje startupové prostredie v susednej Českej republike.

  1. Veľmi často sa stáva, že produkt je síce jedinečný alebo ponúka výrazne lepšiu funkcionalitu, cenu (alebo oboje) než konkurencia, naráža však na nezáujem trhu. Pred začatím podnikania by mal byť nevyhnutný prieskum trhu vrátane mapovania konkurencie. Každý produkt by mal riešiť skutočný problém zákazníka.
  2. Začnite s prototypom, ktorý si otestujte na relatívne malej vzorke zákazníkov, aby ste získali cennú spätnú väzbu o atraktivite vášho produktu, preferenciách a očakávaniach vašich cieľových zákazníkov.
  3. Staré pravidlo, že dobrý výrobok sa predáva sám, bohužiaľ neplatí. Aj ten najlepší produkt sa musí dostať k zákazníkovi. Premýšľajte preto, ako, kde a akým spôsobom budete oslovovať svojich zákazníkov a predávať svoj produkt.

Uviedli ste na trh produkt a zatiaľ si ho kúpilo len niekoľko zákazníkov? Ak ste doteraz nevenovali dostatok času prieskumu trhu a potrieb vašej cieľovej skupiny, teraz sa už tomu nevyhnete. Môžete tiež zanalyzovať svoje doterajšie predajné nástroje a stratégie.

Najmä startupy predávajúce B2B riešenia sú často nepríjemne prekvapené dĺžkou predajných cyklov, ktorá je zvyčajne priamo úmerná cene a komplexnosti produktu, ako aj veľkosti zákazníka či korporácie.

IOI Corporation a Trade race manager

Slovenská spoločnosť IOI Corporation, pôsobiaca v oblasti blockchainu a gamingu, so svojím projektom žne úspechy po celom svete. Projekt Trade race manager edukuje verejnosť o tradingu mien zaujímavou, akčnou a hernou formou a zároveň odmeňuje hráčov za ich čas strávený na platforme.

Spoločnosť IOI Corporation vedie mladý, úspešný a cieľavedomý podnikateľ Rastislav Bakala. Bývalý profesionálny futbalista k finančnému sektoru pričuchol práve počas svojej športovej kariéry. „Svoju kariéru som v minulosti videl v športe. Vážne zranenie ohrozilo moje športové pôsobenie a musel som prehodnotiť cestu a spôsob, akým sa ďalej vydať. Ako športovec som sa stretol s rôznymi poisťovacími agentami a ľuďmi, ktorí sa zaoberajú najmä poistkami pri zraneniach športovcov,“ spomína CEO spoločnosti IOI Corporation.

Zranenie podnikateľovi naštartovalo získavanie informácií o finančnom sektore. Jeho nová kariéra smerovala k bankovníctvu a pôsobeniu v OTP banke, neskôr v ČSOB banke, kde sa zaoberal firemnými korporátnymi úvermi, na starosti mal aj bonitných klientov. V priebehu 11 rokov R. Bakala rozširoval svoj prehľad o finančnom sektore, ktorý v ňom vyvolával záujem posúvať sa ďalej a ďalej…

V roku 2016 Rasťo Bakala prvýkrát otvoril dvere do sveta kryptomien. Prvé neúspechy šikovného podnikateľa neodradili. „Nevzdal som sa, krypto-trading aj trading samotný, je komplikovaný a orientovať sa v ňom nie je jednoduché. Aj na tom čiastočne stroskotal môj prvý projekt. Počas spomínaného prvého projektu som prišiel ku globálnej myšlienke, ako vnímanie a zobrazovanie obchodovania s kryptomenou výrazne zjednodušiť prostredníctvom gejmifikovania tradingu,“ vysvetľuje Bakala

Medzinárodná spoločnosť s koreňmi, hlavou operácie a tímom špecialistov na Slovensku tak už druhým rokom pôsobí v oblasti blockchainu a gamingu. Z malej firmy, ktorá sa budovala doma, u riaditeľa spoločnosti, aktuálne vzniká malý korporát a to vďaka tvrdej práci, kvalitným odborníkom a pracovníkom, ktorí už v začiatkoch vložili dôveru do projektu, no najmä vďaka unikátnej idei vytvárania hier, ktorá ponúka možnosti, ako si zaujímavou cestou zarobiť niečím, čo človeka nielen vzdeláva, ale aj baví - hraním hry, resp. pretekaním.

Trade race manager v aktuálnej verzii funguje 6 mesiacov. „Terajšej verzii projektu predchádzala platforma IOI game, ktorá slúžila ako „proof of concept“ počas 12 mesiacov,“ hovorí šéf IOI Corporation.

Ako to celé funguje? „V Trade race manager užívateľ hrá s NFT autíčkami tak, že im natankuje palivo, ktoré pozostáva z troch kryptomien jeho výberu a následne sa zúčastňuje závodu, kde výkon kryptomien z LIVE burzy určuje jeho pozíciu medzi ostatnými pretekármi. Pretekár, ktorý svoje investície v kryptomenách v daný závod najviac zhodnotí (ROI), vyhrá závod a tak aj IOI Token, čo je vlastná kryptomena, ktorá je obchodovateľná na centralizovaných burzách,“ približuje hlava projektu princíp fungovania hry. Čaru Trade race managera podľahlo už vyše 50 000 užívateľov a toto číslo obrovským tempom rastie zo dňa na deň.

Startupová komunita je známa tým, že rada vykecáva, popíja, pohulieva a brainstormuje. Podstatnejší fakt je, že Bratislava už nie je jediným centrom startupovej komunity, na päty jej začala šliapať Žilina, kde okrem vlastného StartupWeekendu začalo vznikať niekoľko coworkingov a zaujímavých startupov. Košice sa tiež prebúdzajú vďaka projektu Eastcubator. Spot prišiel s projektom prvého slovenského inkubátora s názvom Booster, ktorý má okrem priestorov poskytnúť aj kvalitné mentoringové zázemie.

Novým ambasádorom ani nie tak startupovej komunity, ako slovenského “inovatívneho štátu“ je prezident Andrej Kiska. Približne 95 miliónov Eur je suma, ktorá je v súčasnosti dostupná slovenským startupom, čo je samozrejme pozitívne ale aj abnormálne.

Najväčším úspechom je bezpochyby slovenský mega startup Aeromobil, ktorý rezonoval vo všetkých známych i menej známych médiách sveta. Skvele reprezentujú Slovensko aj startupy Cloud Fender, CropTek, Opineon, Orderlord či Droppie, ktoré smerujú hľadať úspech aj za veľkú mláku. Dobre našliapnuté má aj Staffino, pričom ich službu môžete vyskúšať v niekoľkých štátoch sveta.

Slovenské startupy postupne objavujú aj niečo, čo dovtedy využívali len sporadicky - crowdfunding. Kampane na týchto portáloch dávajú startupom možnosť získať prvých zákazníkov, prvotnú investíciu a hlavne validáciu svojho nápadu. Čoraz viacej startupov sa uchyluje ísť touto cestou.

Tak ako prišli aj úspechy, museli prísť aj neúspechy. Startup Goldee je mementom toho, že mať startup neznamená len med lízať a je to ozajstná drina, pričom výsledok je veľa krát neistý. Práve schopnosť, otriasť sa z neúspechu a postaviť sa znova na nohy, sa cení najviac.

tags: #slovenské #startupy #úspechy #a #neúspechy