Tetovanie má dlhú tradíciu a v rôznych kultúrach mu je prikladaný veľký význam. Niekde slúži ako amulet, inde dáva silu alebo je znamením dospelosti.
Po troch rokoch som sa rozhodol vrátiť k svojej obľúbenej téme tetovania. Sú na to tri dôvody:
- Je čas letných horúčav. Ľudia sa obliekajú úspornejšie a tak máme na uliciach slovenských miest možnosť obdivovať čoraz viac potetovaných ľudí. Je úplne evidentné, že počet potetovaných ľudí sa za posledné roky zvýšil. To si žiada reakciu.
- Na Postoji som si prečítal článok Lukáša Bachledu s názvom Tetovanie - symbol diabla?, ktorý považujem za povrchný a zavádzajúci, a tiež si žiada reakciu.
- Kúpil som si zaujímavú knihu českého okultistu Josefa Veselého Planetárna sekcia venušanského klifotu, v ktorej vysvetľuje okultný pôvod tetovania. Kniha mi umožnila dotvoriť si celostný obraz o tetovaní a rád by som sa so svojimi myšlienkami, aj vzhľadom na body 1.
Tento článok bude pozostávať z dvoch častí. Prvú časť budú tvoriť úryvky z diel troch duchovedcov resp. okultistov o okultnom význame tetovania. Pôjde o Rudolfa Steinera, Karla Funka a spomínaného Josefa Veselého. Druhú časť budú tvoriť moje filozoficko-esteticko-teologické úvahy.
Tetovanie je spôsob zdobenia tela a zdobenie vo všetkých podobách nejako súvisí s krásou a teda s archetypom Venuše. Venuša, to nie je len krása, ale aj láska, city, vzťahy, sexualita, romantické nálady atď. Archetyp je určitý pravzor alebo princíp, ktorý sa manifestuje v našom svete a ktorý môže byť aj personifikovaný v podobe určitej bytosti - anjela. Hierarchie anjelov zosobňujú tvorivé sily Boha.
Pohľady duchovných učiteľov a okultistov na tetovanie
Rudolf Steiner a tetovanie
Rudolf Steiner (1861-1925) bol zakladateľom antropozofie, čo je duchovná škola alebo smer, ktorý sa označuje aj ako duchovná veda alebo kresťanská ezoterika. Kresťanská preto, lebo Steiner považuje vtelenie Krista, jeho ukrižovanie a vzkriesenie za kľúčové udalosti celého pozemského vývoja, čím sa líši od mnohých iných ezoterikov, ktorí kladú Krista na jednu úroveň povedľa iných duchovných učiteľov.
Prečítajte si tiež: Umenie tetovania na ženskom chrbte
V roku 1924 robil Steiner prednášky pre robotníkov.
„Môžeme skutočne povedať, že veľká časť z toho, čo v materialistickej dobe vzniklo, vzniklo vlastne z nezmyselnosti, z ozajstnej nezmyselnosti. Dokonca aj veci, ktoré dnes musíme považovať za nešvár, mali u primitívnych národov svoj význam. Napríklad divoké národy mali tú vlastnosť, že sa neodievali tak, aby si obliekali nejaké kúsky odevu, ale že sa obliekali iným spôsobom. Odev je vlastne to, čo zdobí, čo niečo pridáva k tomu, čo človek je. Významom odevu je vlastne naznačenie, vyjavenie. Odevom má teda byť vyjavené neviditeľné. Aby sa človek odel, mysleli si tie divoké národy (oni si to myslia ešte aj dnes, a myslia si to aj niektorí iní ľudia), nepotrebuje nevyhnutne látky; človek sa môže odieť aj tým, že si na samotné telo urobí rôzne kresby. Človek sa vyzdobí takzvaným tetovaním. Ľudia si teda robia na telo rôzne znamenia. Ale, páni, tieto znamenia, ktoré si ľudia robia na svoje telo, mali pôvodne veľký význam. Predpokladajte napríklad, že si človek na telo vyryje srdce. Nuž, ak tak chodí cez deň, nemá to v bdelom stave žiadny veľký význam. Keď ale spí, potom sa to, čo si vyryl do kože, veľmi významne odtláča do jeho spiacej duše a potom sa to v jeho spiacej duši stáva myšlienkou, ktorú ráno, hneď ako príde k vedomiu, samozrejme zase zabudne. Tetovanie vzniklo pôvodne vlastne zo zámeru pôsobiť v človeku až do jeho spánku. U týchto divokých národov to zase neskôr stratilo význam, prinajmenšom natoľko, že už to robia len zo zvyku, zo zvyku v tom pokračujú, ale svoj význam to stratilo.“ (Steiner (2011), s.
Steiner hovorí o tetovaní ako o nešváre. Jeho zmienka je pomerná stručná asi aj preto, lebo v jeho dobe nebolo tetovanie takým rozšíreným javom ako dnes.
Karel Funk a jeho názor na tetovanie
Na Steinerove slová o význame tetovania nadväzuje aj český autor duchovnej literatúry Karel Funk. Hoci Funk nie je katolíkom, jeho knihy vraj rád čítal aj Tomáš Špidlík.
- Dnes chybí mnoha lidem skutečná niterná komunikace se světem, často k ní nemají dost inteligence, dost šíře duše, schopnosti kultivovaného uspokojení, tedy se tetováním jako náhražkou činí jaksi "srozumitelnými", sdělnými, transparentními pro okolí, "svobodní" tím že se vyčlenili z řádu, i tím že provokují (provokace jako taková může být i v pořádku, ale ne v této věci a ne u těchto lidí). Vyjevují ale jen to nízké, většinou zrůdné, domnívám se, že to jsou inspirace neptunských abnormálních bytostí, tedy i noční působení.
- Souvisí to i se ztrátou smyslu pro estetiku a s bulvarizací esoteriky v současné době. Je to podobné, jako dekadence výtvarného umění od 20. století, kde převažuje ošklivost, primitivní neestetická provokace, chorobnost, beznaděj. Tak jako v současně převažující hudbě (rap aj.) i výtvarném umění, je to rezignace na snahu o cosi vyššího, náročnějšího.
- Člověk v pubertě touží něčím zaujmout své rodiče. Ti často nevěnují pražádnou pozornost jeho nezkušené a zranitelné duši, tedy se touha po zaujmutí okolí transformuje do nějaké náhražkovité dostupné formy, třeba i tetování. Nalézáme tu tedy i sociální aspekt. Naopak fetováním se problémy "řeší" uzavřením se do sebe, do svých prožitků, únikem ze sociálních interakcí. V tomto smyslu je fetování naopak asociální.
- Tetování je i jedním z důsledků toho, že se v současné době snižuje věková hranice, kdy o sobě mladý člověk samostatně rozhoduje a kdy disponuje finančními, technickým i jinými prostředky. Někdy je toto rozhodování ku prospěchu věci, jindy může mít destrukční účinky, pokud není mladý člověk ještě eticky, esteticky zralý a odpovědný - k okolí i k sobě.
- Dnešnímu lidstvu chybí rituál. Je příliš racionální, cíleně egoistické, pragmatické. K tomu jsou vedeni i mladí.
- Je dnes tendence brát vše v životě do svých rukou, stávat se manažery svých životů, zasahovat i tam, kde naši předkové ponechávali v úctě průchod přirozenému dění. Je to postoj, který nasávají děti od útlého věku. Jeho určitou podobou, snadnou k realizaci, je i tetování.
- Převažuje dnes životní paradigma zábavnosti na úkor orientovanosti. Svět se nám stává prostředkem k ukojení vlastního požitku - jakéhokoliv. Tetování je neúcta k tělu jako daru Božímu, souvisí to i se soudobou ztrátou úcty jako takové k čemukoliv. Následky takového ničení těla budou jednou těžké, takoví budou muset projít výchovným utrpením, kde bude tělo ošklivě ničeno, poškozováno proti jejich vůli, snad bolavě, tedy asi nějaká nechtěná poškození či choroby kůže, ale jistě i další sociální následky. Možná i nějaká forma osamocení, aby se člověk učil oslovovat okolí inteligentněji, vřeleji.Jistě to souvisí i s tím, že po smrti stále míň lidí prochází poctivě kámalokou (sanskrtské označenie pre očistec-peklo - J. B.), většinou se spěchá zase sem bez dostatečného rozpoznání nízkostí minulé inkarnace a předsevzetí je napravit, tedy sem mnoho duší sestupuje jako duševní nedochůdčata.V dalším smyslu je tu jistě i souvislost s počínajícím dělením lidstva. Duchovní věda o nočním působení tetování.
Josef Veselý a venušanský klifot
Ako poslednému dám slovo českému okultistovi Josefovi Veselému, a práve jeho slová tvoria kľúčovú časť tohto článku. Aspoň stručne ho predstavím. Veselý je signatár Charty 77, kvôli čomu emigroval v 80. rokoch do zahraničia. Po návrate pôsobil ako úradník na českom ministerstve obrany. Dnes je dôchodca. Do mágie ho na začiatku 80.
Prečítajte si tiež: Policajná naháňačka po streľbe
Veselý je pomerne sčítaný človek, ale pokiaľ ide o okultizmus, je skôr praktik. Niekto by tu mohol položiť otázku, či je takéto konanie vôbec morálne. Na mágiu sa vzťahuje v našej spoločnosti silné tabu a najmä to platí o obcovaní s démonmi. Tu treba však rozlišovať, o akú formu obcovania ide. Veselý určite nie je nejaký satanista v tom zmysle, ako si to väčšina kresťanov predstavuje. Človek, ktorý robí také experimenty ako on, musí mať určitý etický štandard a tak isto aj inteligenciu. Je to potrebné preto, lebo pri takýchto experimentoch existuje možnosť posadnutia. Podľa Veselého opisov sa démoni často pokúšajú prekonať ochrannú bariéru, ktorú pre neho predstavuje magický kruh a ponúkajú mu rôzne dary, ktorými si ho chcú zaviazať.
Ja som si kúpil Veselého novinku Planetární sekce venušského klifotu, lebo som tušil, že by som sa tam mohol veľa dozvedieť o okultnom pozadí niektorých aktuálnych spoločenských a kultúrnych javov. Venušanský klifot je vlastne odvrátené strana Venuše. Ak Venuša vo svojej pozitívnej podobe predstavuje krásu, lásku, vzťahy, sexualitu vo svojej vznešenej, ušľachtilej podobe, potom venušanský klifot predstavuje tieto isté javy v úpadkovej, pokrivej podobe. Teda ak by sme chceli nájsť sféru, z ktorej je inšpirované deformovanie krásy v modernom umení, pornografia, sexuálna perverzita, tak je to práve táto sféra. Tak, ako existujú patróni pozitívnych vecí, existujú aj „patróni“ kanibalizmu, sadomasochizmu, pedofílie, prostitúcie, partnerských hádok, žiarlivosti, znásilnení atď.
Keď som v minulosti písal na Postoj články o tetovaní, tak som na základe svojich intuícií a znalostí okultizmu vyjadroval aj určité okultné súvislosti tetovania. Tetovanie je inšpirované z kanibalskej (uránskej) sekcie venušanského klifotu. J. „Do tejto sekcie prináležia tiež negatívne aspekty striedania dámskej, ale aj pánskej módy (výstrelky, honba za novinkami, prehnané utrácanie peňazí za drahé modely, nosenie určitých odevov pretože sú v móde, aj keď konkrétnej osobe nepristanú). Charakteristickým prejavom uránskej sekcie venušanského klifotu v oblasti módy je tiež už dnes takmer vymiznutý štýl nazývaný punk. Patrí sem aj snaha šokovať verejnosť výstredným oblečením bez ohľadu na akékoľvek kritériá vkusu. Príkladom môže byť známa slovenská instagramová hviezda Alex Wortex. Taktiež potetované osoby, najmä ak pokrýva ich tetovanie veľké časti tela alebo celé telo, spadajú pod patronáciu tejto sekcie. Extravagantná celebrita Alex Wortex (ová) z Bratislavy na dúhovej paráde.
Keď Veselý písal o Alex Wortex (ovej), tak som si spomenul aj na našu slovenskú Slaytiinu. Ide vlastne o bratislavského mládenca Adama Nemečka, ktorý má veľkú záľubu v šminkovaní a prezliekaní sa do ženských šiat. Rád sa štylizuje do takej nie veľmi intelektuálne založenej bratislavskej pipiny. Na základe jedného jeho rozhovoru, ktorý som si vypočul na youtube, som si urobil obraz, že ide o pomerne inteligentného junáka, ktorý žije (doslova) z hlúposti iných. Rád provokuje a rád sa pohráva vo svojich klipoch aj s okultnými motívmi. Jeho tvorba, ak sa to tak dá nazvať, má výrazné znaky dekadencie a nepochybujem ani trochu, že je inšpirovaná z venušanského klifotu. On ale na také veci neverí. Vľavo je Nemeček v trochu strašidelnom kostýme z dúhovej parády.
Na zvláštnu iracionalitu tetovania poukázal Stephen G. Gilbert: „Za všetkými tými významami tetovania stále leží tajomstvo. Prečo tetovanie? Jeho účel by mohol byť dosiahnutý nejakými inými spôsobmi. Vyzerá to tak, že pod povrchom zostáva ďalší motív: primitívna, hlboká a nevysvetliteľná fascinácia prepichovaním kože, púšťaním krvi a dobrovoľnou, stálou zmenou tela. Tejto záhady sa dotýkalo množstvo autorov, ale stále tu zostáva niečo mysteriózne: niečo, čo možno intuitívne vycítiť, ale vzpiera sa racionálnemu vysvetleniu.“ (Veselý (2021), str.
Prečítajte si tiež: Zbrane, ktoré spôsobili hrôzu v prvej svetovej vojne
Tetovanie patrí do toho istého oddelenia temnej sféry Venuše ako kanibalizmus, ktorému venuje Veselý pomerne veľkú pozornosť.
„Cieľom pokusu, ktorý som vykonal v piatok 30. novembra 2018, bolo zoznámiť sa s riaditeľkou sekcie. Prešiel som už vyššie zmienenou nie príliš lákavou bránou a ocitol som sa v prázdnom priestore. Predo mnou stála postava a ako som ju uvidel, vedel som hneď aj jej meno: XY. To, že nejaká entita takpovediac „visí v lufte“, nie je zas až tak neobvyklé. XY sa ukazuje ako pôvabná mladá žena. Má vysokú štíhlu postavu a miery modelky. Je odená v elegantnom hnedočervenom rúchu z hodvábnej lesklej látky, s veľkým výstrihom a bez rukávov. Jej šaty majú dole rozparok až po pás, takže pri pohyboch sú jej vidieť celé nohy. Má ryšavé kučeravé vlasy medeného odtieňu a výrazné lícne kosti. Na stehne má vytetovaný symbol brány uránskej sekcie venušanského klifotu. V ruke drží kopiju, okolo ktorej hrotu s praskaním srší tzv. Eliášov oheň. XY vyzerá veľmi pôsobivo, aj keď celkový dojem trochu kazia jej ostré špicaté zuby. Pôsobí vyzývavo a zároveň nebezpečne, chová sa koketne a pritom autoritatívne. Pozdravíme sa. Chvíľu sa mlčky pozerám na jej impozantný zjav a ona predo mnou s trochu ironickým úsmevom niekoľkokrát zapózuje ako modelka na móle. Spýtam sa, z akého kovu je hrot jej kopije. „Kobaltová oceľ,“ odpovie mi XY a hneď vysvetlí aj účel zbrane: „Táto kopija je v mojej sekcii niečo ako Kupidov šíp, a koho ním zasiahnem, ten sa z toho sotva spamätá.“ Vnímam výjavy, ktoré sú ďaleko za hranicou bežného BDSM: sexuálne praktiky, ktorých súčasťou je mučenie, mrzačenie a zabíjanie, obzvlášť brutálne a ponižujúce spôsoby znásilňovania, lekárske pokusy v koncentračných táboroch spojené s oblasťou sexuality. Aha, tak taká je to kopija. „Hm, vidím, že toto ťa nezaujíma,“ nadviaže XY. „Ale keby som sa ťa dotkla svojou kopijou, tak by ťa to možno zaujímať začalo.“ Pri týchto slovách potrasie kopijou, ktorú drží v ruke. Neznepokojí ma to, lebo intuitívne cítim, že entita len žartuje. „Mohla by som ťa vziať na módnu prehliadku. Zatiaľ si tam len letmo nahliadol. Ale nebolo by to pre teba veľmi užitočné, lebo nerozoznáš ani legu od vsadky.“ Zasmeje sa. „No a s mojimi kanibalmi sa už ako tak poznáš. A čo tak nejaké pekné tetovanie, nechcel by si? Napríklad vyobrazenie mojej podoby? Zdá sa, že nechcel, nútiť ťa nebudem.“ Uvedomujem si, XY je dokonale telepatická. Číta v mojom vnútri ako v knihe a okamžite reaguje na moje myšlienky. Napadne ma, že by sa mi hodili jej kvality telepatie a jasnovidnosti. Nie že by som týmito schopnosťami vôbec nedisponoval, ale prejavujú sa len sem tam a skôr spontánne. Nedokážem ich dosť dobre ovládať a celkovo mi pripadajú dosť chabé... XY ihneď ožije a spustí s presvedčivosťou a vášnivosťou Belzebuba: „Urobím z teba lepšieho jasnovidca, než bol Nostradamus, keď si necháš na telo vytetovať môj obraz.“ Tiger znudene zívne a vydá pritom zvuk, ako keď zívne tiger. „Aj s tým tigrom, samozrejme,“ poznamená entita. Tentoraz odpoviem nahlas, že o takú transakciu nestojím a pomyslím si, že entity ťažko chápu ľudské zakotvenie v čase, pretože oni v čase nežijú. Aj keby som nejakú takúto šik...
Na čo si dať pozor pri tetovaní
Vzor a umiestnenie tetovania by si ľudia mali najprv dobre premyslieť."Ľudom sa stáva, že keď sú mladší, dávajú si vytetovať niečo, s čím potom nie sú spokojní, keď sú starší. To neznamená, že starší človek neurobí rovnakú vec, ale pri mladších je to percento výraznejšie," povedal pre TASR Branislav Blaščák zo štúdia Body Gallery. Poznamenal, že preto keď príde do štúdia 18-ročný človek s požiadavkou na tetovanie tváre, snažia sa mu takýto krok vyhovoriť.
Tetovanie si podľa jeho slov môže dať urobiť každý, kto je zdravý, odporúča však vyhnúť sa tetovaniu v letných mesiacoch. Medzi ľuďmi častokrát pretrváva názor, že sa pri tetovaní môžu nakaziť žltačkou. Ako však poukázal Blaščák, neexistujú štatistiky, ktoré by také domnienky potvrdzovali. Poukázal na to, že riziko nakazenia sa žltačkou je napríklad v autobuse, pričom tetovacie štúdiá, ktoré majú certifikát, kontroluje hygiena a riziko je tu tak minimalizované. Neodporúča preto nechať sa tetovať v domácich podmienkach, kde neexistuje žiadna kontrola a nie je možné zabezpečiť takú čistotu ako v štúdiu.
V prípade, že sa človek pre tetovanie rozhodne, mal by sa venovať aj následnej starostlivosti o dané miesto. Blaščák upozornil, že pokiaľ sa človek o tetovanie nestará, môže sa zapáliť a následne aj zjazviť. Po oprave už tetovanie nemusí byť také kvalitné ako predtým. Tetovanie sa napríklad nesmie vystavovať slnku a vode aspoň štyri týždne, treba sa tiež vyhýbať nadmernému pohybu ako je cvičenie.
Úspešné slovenské tatérky
Sú mladé, kreatívne, talentované, občas extravagantné, no najmä milujú svoju prácu, ktorá je ich splneným snom. Toto sú najúspešnejšie slovenské tatérky, ktorých diela sú viac ako len kérky.
- Pavla Poppy: Umelkyňa Pavla stála za vznikom bratislavského tetovacieho štúdia Poppy tattoo, dnes už zastupuje nový koncept Onakô tattoo. Na scéne je už viac ako 10 rokov, patrí medzi špičku a o klientov tak nemá núdzu. Na dielo od nej si preto zrejme chvíľu počkáš. Prešla si rôznymi štýlmi, dnes robí prevažne black work, dot-work, abstrakcie či mandaly.
- Petra Žiačková: Začínala maľovaním a ilustrovaním, od rôznych povrchov bol potom už len krôčik k zdobeniu kože. Dnes je petra jednou z najúspešnejších slovenských tatériek a za sebou má výstavy aj spolupráce so značkami ako Redbull či Becherovka. Najviac doma je v black worku s farebnými prvkami, v rastlinných, zvieracích a rozprávkových motívoch.
- Ewel: Ak ťa zaujme práca tejto šikovnej Slovenky, budeš si musieť zájsť do Banskej Bystrice, kde sídli jej štúdio Ewel Tattoo & Piercing, ktoré je zároveň „hate free“ zónou. Tatérka s prezývkou Ewel tetuje asi 5 rokov a na koži ti vyčaruje motív podľa jej návrhov, no pokojne aj podľa tvojho vlastného.
- Les: V prípade tejto tatérky sme spravili výnimku. Les Paskarenko totiž pochádza z ukrajinskej Odesy, no už viac ako dva roky žije na Slovensku. Najprv sem prišla kvôli štúdiu v Nitre, no rýchlo zistila, že práve tetovanie je tým, čím sa chce živiť. Dnes pôsobí v štúdiu Onakô Tattoo v Bratislave. Špecializuje sa na black work s tieňovaním a bodkovaním.
- Adina: Medzi topku sa radí aj Adina, ktorá pôsobí v štúdiu Wolf Town. Je obrovskou milovníčkou mandál, čo na jej práci spoznáš okamžite. Mandala pre ňu nepredstavuje len módny prvok v tetovaní, ale má filozofický či spirituálny význam. Svoj prvý tetovací strojček si kúpila v roku 2012, dnes je už vyprofilovanou umelkyňou.
- Bambi: O skvelé umelkyne nie je núdza ani v iných kútoch Slovenska. V Poprade je kráľovnou kérok Bambi zo štúdia Nygma Tattoo & Piercing, ktoré si otvorila s ďalšími kamarátmi tatérmi. Jej tvorba má silný rukopis a rada ti na koži vyčaruje abstraktné kresby. Jej štýlmi sú black work, dot work, ale aj farebný akvarel.
- Adra: Túto tatérku nájdeš v bratislavskom štúdiu Rooster Tattoo. S tetovaním začala v roku 2012 po tom, čo vyštudovala maľbu na VŠVU. Adra sa nadchla pre folklórne motívy, ktoré vychádzajú z výšiviek či krojov a sú odkazom pôvodných kultúr.
- Zana Ni: Táto Slovenka jednoznačne zaujme pestrými farbami, jej tetovania totiž doslova ožívajú na koži. Vyžíva sa v akvarele a fantasy motívoch, ktoré by sa pokojne mohli vynímať v knižke. Tetovaniu sa venuje od roku 2015 a získala si už množstvo fanúšikov.