Najvyšší zákon štátu, ústava, sa doteraz menil sedemnásťkrát, z toho trikrát v tomto roku a už sa začalo hovoriť o ďalších dvoch zmenách. Jedna súvisí s posilnením sociálnych a hospodárskych práv a ďalšia s právom na nosenie zbraní. S iniciatívou ústavnej záruky nosiť zbraň prišiel predseda SNS a šéf parlamentu Andrej Danko.
Názory ústavných právnikov
Ústavní právnici upozorňujú, že pri doplnení ústavy by sa malo postupovať obozretne a pomaly. Ústavný právnik Ján Drgonec povedal, že čo sa týka nosenia zbraní, ide o vec, ktorá nie je kultúrne úplne zlučiteľná s našimi predstavami a zároveň z hľadiska súčasného diania ide o záležitosť, ktorá je na vlne vývoja. „Sám by som určite nebežal do parlamentu s návrhom na doplnenie ústavy o nosenie zbraní.
Narážal tým na ústavnú novelu, ktorú schválili poslanci v Česku. Tá hovorí, že občania majú právo nadobudnúť, držať a nosiť zbrane na napĺňanie úloh pri zaisťovaní bezpečnosti štátu. Podľa ústavného právnika Eduarda Báránya, ktorý je poradcom premiéra Roberta Fica, by sa malo o návrhu diskutovať a považuje to za záležitosť osobného postoja. „Dôležité je, čo si o tom bude myslieť podstatná časť spoločnosti.
Bezpečnostné riziká a historické skúsenosti
Zakotvenie práva nosiť zbraň do ústavy považuje bezpečnostný analytik Milan Žitný za pomätenú predstavu. „Prví, ktorí to využijú, sú paramilitantné skupiny, ako je organizácia Slovenskí branci, kotlebovci a podobní. Nemáme v historickej skúsenosti zbraň ako dennú výbavu na rozdiel od USA alebo od Švajčiarov, ktorí majú svoju služobnú zbraň z armády doma,“ zhodnotil analytik. Podľa neho sa najskôr treba naučiť so zbraňou zaobchádzať mentálne.
Reakcia na európsku reguláciu zbraní
Národniari o zmene ústavy začali uvažovať z dôvodu regulácie zbraní v EÚ. Novú smernicu o strelných zbraniach v marci tohto roka odobril Európsky parlament. Prísnejšie pravidlá sa budú týkať nedostatočne deaktivovaných zbraní, evidencie či ich držby. Zmenou prejde tiež spolupráca členských krajín, ktoré by si mali dôkladnejšie vymieňať informácie. Nová smernica sťaží nadobudnutie zbrane.
Prečítajte si tiež: Právo na slobodu tlače
Predseda SNS Danko v súvislosti s európskou smernicou hovorí, že „nesmieme obmedzovať ani našich poľovníkov či športových strelcov“. Ako povedal pre Pravdu riaditeľ Slovenskej komory poľovníkov Imrich Šuba, ide o ich dlhodobú agendu a sú pripravení rokovať. Podľa neho poľovníci nepredstavujú žiadne riziko, všetci musia byť dôkladne zaevidovaní. „Sme radi, že sa o tejto téme bude hovoriť. Európska komisia nariadila novelou iba ďalšiu zbytočnú byrokraciu,“ tvrdil Šuba.
Štatistiky držiteľov zbrojných preukazov
Na Slovensku je v súčasnosti viac ako 147-tisíc držiteľov zbrojného preukazu. Z toho takmer 88-tisíc má oprávnenie typu A, čo znamená, že zbraň, ktorú vlastnia, môžu nosiť pri sebe. Analytik Žitný upozornil, že na Slovensku platí zákon o zbraniach a strelive, ktorý dáva ľuďom možnosť držať zbraň, prípadne ju nosiť. „Tá úprava, ktorú máme, je dostatočná, netreba nič zakotvovať do ústavy.
Ďalšie zmeny v ústave
Pokiaľ ide o ďalšie zmeny v ústave, premiér a šéf Smeru Robert Fico chce začať s politickými partnermi diskusiu o väčšej garancii sociálnych a hospodárskych práv. „V ústave je napísané, že sa dajú vymáhať len v rámci zákona, ktorý upravuje ich podrobnosti, ale často sú tieto zákony veľmi slabé,“ tvrdil Fico v RTVS. Chce napríklad, aby bola v ústavou zaručená minimálna mzda a nebola len v zákone, keď sa jej suma upravuje vládnym nariadením.
Samotný text ústavy v článku 51 hovorí, že domáhať sa práv súvisiacich s prácou či pracovnými podmienkami možno len v medziach zákonov. Podľa ústavného právnika Báránya treba „niečo urobiť s týmto článkom“ . Zároveň však povedal, že by sa malo postupovať pomaly. „Nechcem povedať, že by sa táto zmena nemala udiať, ale nerobiť zásahy tak rýchlo, ako keď končila vlády premiérky Ivety Radičovej,“ pripomenul Bárány. Myslel tým situáciu, ktorá nastala v roku 2011 po tom, čo Radičovej vláda nezískala dôveru parlamentu.
Politické strany sa vtedy narýchlo dohodli na zmene ústavy, ktorá umožnila poveriť vládu vykonávaním funkcie až do vymenovania novej vlády. Prijatie zmien, s ktorými prichádza Smer aj SNS, si bude vyžadovať súhlas najmenej 90 poslancov parlamentu. Ak by sa na nich vládne strany dohodli, musia získať aj časť hlasov opozície.
Prečítajte si tiež: Nosenie dlhých zbraní na Slovensku
Kritika častých zmien ústavy
Ústava sa doteraz zmenila sedemnásťkrát od jej prijatia v roku 1992. Až trikrát tento rok. Išlo o jednorazové predĺženie volebného obdobia županov a župných poslancov zo štyroch na päť rokov, zrušenie Mečiarových amnestií a ochranu pôdy pred špekulatívnymi obchodmi. Platí pritom zásada, a hovoria o nej často najmä politici, že by sa ústava nemala často meniť.
Podľa právnika Drgonca v tomto volebnom období meniť ústavu je očividne športom. „Je to o kultúre, ktorá veľmi nie je zlučiteľná s ústavou nielen preto, že sa neustále mení, ale aj preto, že sa do nej vkladajú veci, ktoré by tam byť nemuseli a pri prísnom hodnotení by sa dalo povedať, že do ústavy nepatria,“ zhodnotil Drgonec. Podľa Báránya na jednej strane je snaha, aby ústavný text bol stabilný a nezasahovalo sa do neho, ale ak sa nebude meniť, stane sa irelevantným.
Návrh SNS a európske hodnoty
SNS chce právo nosiť zbraň zakotviť v ústave, od európskych hodnôt nás to vzďaľuje. Črtá sa ostrejší spor o európskom jadre? SNS nám navrhuje, že občania Slovenska by mali mať ústavné právo nosiť zbraň. Je zvláštne, že to navrhuje politik, ktorý sa domáha ochrany kresťanských hodnôt v spoločnosti.
Niežeby medzi kresťanmi neboli takí, čo obhajujú právo nosiť zbraň. V USA ich je mnoho. Sú to však takmer výlučne fundamentalistickí protestanti. Súčasťou obhajoby tohto práva je aj presvedčenie, že sa blíži koniec sveta. Táto obava pritom vôbec nie je menšinová. Prišiel na to aj Hollywood. Kým väčšina triezvo uvažujúcich ľudí sa na početné filmy s tematikou súdneho dňa pozerá ako na dobrú zábavu, rastie aj počet ľudí, ktorí sa na prípadnú katastrofu reálne pripravujú. Nie iba budovaním krytov s trvanlivými potravinami.
Primeraný zbraňový arzenál proti darebákom, čo sa na súdny deň nepripravili, je pre takto zmýšľajúcich ľudí úplne prirodzeným dôsledkom. Na chaos apokalypsy sa tak okrem iného pripravujú aj tak, že vehementne obhajujú ústavné právo nosiť zbraň.
Prečítajte si tiež: Ústavný kontext práva na zbrane v USA
Povinnosti držiteľov zbrojných preukazov
Držiteľ skupiny A zbrojného preukazu, ktorý je držiteľom zbrane kategórie B uvedenej v § 5 ods. 1 písm. e) alebo písm. má tieto povinnosti:
- predložiť na výzvu orgánu, ktorý vykonáva dozor podľa § 67 zákona, zbrojný preukaz, zbraň, na ktorú mu bol vydaný preukaz zbrane, strelivo do tejto zbrane alebo preukaz zbrane a držiteľ kategórie A uvedenej v § 4 ods. 2 písm. b) alebo písm.
- mať pri manipulácii so zbraňou pri sebe zbrojný preukaz a preukaz zbrane a držiteľ zbrane kategórie A uvedenej v § 4 ods. 2 písm. b) alebo písm.
- odovzdať zbrojný preukaz, preukaz, zbraň a strelivo bezodkladne podľa § 28 ods. 1 písm.
Priestupky a pokuty:
- výkonu oprávnenia podľa § 27 ods. 2, 3 alebo ods.
- výkonu príslušného oprávnenia podľa § 27 ods. 5 alebo ods.
- kultúrnej činnosti, ak ide o zbraň uvedenú v § 4 ods. 2 písm. j), § 5 ods. 1 písm. h) alebo § 6 ods. 1 písm.
- mať zbraň určenú na zberateľské účely v stave umožňujúcom okamžité použitie tejto zbrane, ak v § 27 ods. 5 písm. c) alebo ods.
- poruší povinnosť podľa § 8 ods. 6, § 28 ods. 1 písm. b), i), m) alebo písm. n), § 28 ods. 4 písm. b) alebo písm. f) alebo úmyselne poruší povinnosť podľa § 28 ods. 4 písm.
Za priestupok podľa písm. d) a e) možno uložiť pokutu do 663 €, v rozkaznom konaní do 400 € a v blokovom konaní do 200 €.
Danko o ochrane práv
Danko vyzdvihol nedávnu novelu ústavy, ktorou SNS presadila ústavnú ochranu pôdy, oceňuje aj ochranu vody. Ochranu nosenia zbraní treba podľa neho tiež. Všetky tieto zmeny sa podľa Danka týkajú aj Európskej únie. "My rešpektujeme členstvo v EÚ, robíme všetko preto, aby sme boli pri významných štátoch. Ale vznikajú veci, ako je legislatíva, ktorá sa môže dotknúť našich poľovníkov.
Zdôraznil, že ide o ochranu práv našich ľudí. "Ani amnestia, ani pôda, ani voda, ani právo nosiť zbrane nie sú veci, ktoré by som v živote ľudí podceňoval," doplnil Danko. Vyzdvihol aj ochranu manželstva, v tejto súvislosti však uznáva, že treba na podporu rodiny robiť viac. Preto chce iniciovať vznik rady vlády pre rodinu. Podľa Danka je treba riešiť aj koncepciu rozvoja rodiny, ktorá chýba.
Riešenie nezamestnanosti Rómov
Danko ďalej pripustil, že treba riešiť problém s nezamestnávaním Rómov. "Čo sa týka rómskeho obyvateľstva, je tu jeden vážny problém a to je takej koncentrácie tohto obyvateľstva. Je dôležité vnímať ich mentalitu. U nich je problém z hľadiska dochádzania za prácou a pracovných návykov. Je to osobitná skupina obyvateľstva, ktorá ale má svoje danosti a schopnosti, ale aj pracovitosti.
"Keby som mal moc a mohol som v tomto štáte rozhodovať oveľa väčším vplyvom a mal by som aj ministerstvo práce a 76 poslancov, prebral by som maďarský model. Ten hovorí o tom, že príspevky v nezamestnanosti a sociálne dávky idú cez samosprávu," povedal Danko. Starostovia si podľa neho lepšie vytvoria sociálnu väzbu s občanmi, ktorí v jeho obci žijú. "Starosta má pod kontrolou nezamestnaných, vie ich úkolovať, podmieňovať vyplácanie dávky.
Stabilita ústavy
Danko odmieta úvahy o tom, že by 1. september nebol štátnym sviatkom, ako aj o revolučných zmenách v ústave. "Ústava ukázala svoju životaschopnosť. Revolucionárske názory typu absolútne zmeny ústavy nie sú na mieste," myslí si Danko, ktorý by chcel meniť napríklad zákon o politických stranách.
Príklad Českej republiky
Ministerstvo vnútra Českej republiky chce ústavným zákonom zakotviť právo použiť legálne držané zbrane. A to preto, aby sa lepšie zaistila bezpečnosť krajiny proti teroristickým útokom. Česi by tak boli v Európe jedinými s podobným právom.
Prípad z USA
V roku 2008 sa v Amerike odohral prípad, ktorý spôsobil prelom. Tamojší Najvyšší súd udelil prvýkrát v amerických dejinách jednotlivcom právo vlastniť zbrane na osobné použitie. V spore hlavného mesta a občana Dicka Anthonyho Hellera súd zrušil úplný zákaz vlastníctva ručných strelných zbraní platný vo Washingtone. Heller sa domáhal zrušenia zákazu držania strelných zbraní, pretože sa ním cítil ústavne diskriminovaný.
Druhý dodatok ústavy USA
Právo na vlastníctvo a nosenie zbrane v Spojených štátoch zakotvuje dobre známy druhý dodatok americkej ústavy. Podľa neho je domobrana nevyhnutná v záujme bezpečnosti a právo ľudu držať a nosiť zbrane nesmie byť preto obmedzované. Toto však relatívne neplatilo na území štátu hlavného mesta Washington D.C., kde predpis z roku 1975 zakazoval vlastniť a držať zbrane. V tom čase išlo o najtvrdšiu kontrolu zbraní v Spojených štátoch.
Po sérii súdnych rozhodnutí nižších súdov sa žalobcovia obrátili aj na Najvyšší súd a ten ich diskrimináciu potvrdil. Súd vychádzal z predpokladu, že druhým dodatkom je chránené právo slobodne držať zbrane na lov, ochranu pred bezprávím, tyranskou vládou a útokom zvonku. „Ručná strelná zbraň je preferovaná Američanmi na sebaobranu z jednoduchého dôvodu. Zbraňou môžu mieriť na zlodeja, zatiaľ čo druhá ruka vytáča číslo polície,“ napísal v zdôvodnení verdiktu už nebohý sudca Najvyššieho súdu Antonin Scalia.
Český návrh sa nelíši od amerického
Česi však zámorskú úpravu úplne kopírovať nechcú. „Cieľom návrhu ústavného zákona nie je zakotviť držanie zbrane a streliva ako základné právo podľa vzoru napríklad druhého dodatku Ústavy Spojených štátov amerických,“ upozornilo české ministerstvo vnútra. Podľa neho by novelou navrhované právo malo byť iba jednou z možností a malo by sa vzťahovať len na českých občanov a české územie.
Český ústavný právnik Jan Kysela hovorí, že to považuje len za politické gesto. „Nemali by sme sa vydávať cestou, kde by ľudia mali brať spravodlivosť do svojich rúk,“ povedal Kysela Českej televízii.
Súčasná právna úprava na Slovensku
Na rozdiel od americkej právnej úpravy, momentálne Čech ani Slovák ústavné právo na nosenie zbrane nemá. Vlastníctvo, držba alebo nosenie zbrane je u nás výnimkou, a nie pravidlom. Vlastniť zbrane kategórie A, ktorými sú napríklad vojenské zbrane, možno na Slovensku okrem dedenia len za podmienok ustanovených zákonom. A to na základe nákupného povolenia, ktoré vydáva policajný útvar.
„V našich podmienkach oprávňuje fyzickú osobu držať alebo nosiť zbraň a strelivo takzvaný zbrojný preukaz, aj to iba v rozsahu ustanovenom pre jednotlivé skupiny zbrojného preukazu,“ vysvetľuje advokát Vendelín Benkóczki. Zbraň možno použiť len v nutnej obrane a v krajnej núdzi na ochranu života, zdravia alebo majetku. Zákon vtedy hovorí o oprávnenom použití zbrane, na čo netreba ani zbrojný preukaz.
Toto obmedzenie sa, samozrejme, netýka služobného použitia zbrane príslušníkmi policajného zboru či ozbrojených síl. „Jej použitie musí byť v každom prípade výnimočným riešením a musí spĺňať kritérium proporcionality, to znamená musí byť splnená podmienka úmernosti ,obrany‘ v porovnaní s intenzitou ,útoku‘,“ objasňuje Benkózcki. Inak použitie zbrane môže napĺňať skutkovú podstatu niektorého z trestných činov.
Domobrana je zakázaná
Náš právny poriadok taktiež neumožňuje, aby sa popri existujúcich ozbrojených zboroch štátu, akým je napríklad polícia, vytvárali „súkromné“ zbory. Výnimkou sú bezpečnostné služby, ktoré sa zriaďujú iba zákonom predpísaným spôsobom. „Naše právo výnimočne ráta aj s možnosťou svojpomocnej ochrany subjektívnych práv, pričom ide o výnimku z pravidla, že ochranu subjektívnych práv zabezpečujú súdy a iné určené orgány verejnej moci. Právny poriadok však tieto formy svojpomoci výslovne nespája s možnosťou použiť pri ich výkone zbrane,“ tvrdí odborník.
Kategórie zbraní podľa slovenského zákona
Aké zbrane pozná slovenský zákon a ktoré z nich dovoľuje:
- zbraň kategórie A - zbrane tejto kategórie sú v zásade zakázané (ide napríklad o vojenskú zbraň, samočinnú zbraň, palnú zbraň z nekovového materiálu, pozmenenú zbraň, zbraň s tlmičom)
- zbraň kategórie B - podlieha povoľovaciemu konaniu a evidenčnej povinnosti (napríklad krátka opakovacia palná zbraň alebo krátka samonabíjacia palná zbraň, signálna zbraň)
- zbraň kategórie C - podlieha ohlasovacej povinnosti a evidenčnej povinnosti (niektoré plynové zbrane)
- zbraň kategórie D - pri manipulácii s touto zbraňou je potrebné mať pri sebe doklad totožnosti, v určených prípadoch aj preukaz o zbrani, pričom túto zbraň nemožno viditeľne nosiť či prepravovať (napríklad historická zbraň, paintbalová zbraň a airsoftová zbraň, znehodnotená zbraň)
- strelivo do zbraní kategórií A až D - nie je zakázané
Typy zbrojných preukazov
- A nosenie zbrane a streliva na ochranu osoby a majetku
- B držanie zbrane a streliva na ochranu osoby a majetku
- C držanie zbrane a streliva na výkon zamestnania alebo oprávnenia podľa osobitného predpisu
- D držanie zbrane a streliva na poľovné účely
- E držanie zbrane a streliva na športové účely
- F držanie zbrane a streliva na múzejné alebo zberateľské účely
Držanie zbrane je oprávnením prechovávať a mať pri sebe zbraň na miestach určených v preukaze zbrane, napríklad doma. Nosenie zbrane je oprávnením prechovávať zbraň bez určenia objektu alebo miesta.