V úvodných scénach nakoniec pokladám hlavu na klát a čakám a úder sekery, ktorá mi má odseknúť palicu. V tej chvíli sa nad vašimi hlavami objaví drak a vzniká panika, z ktorej sa vďaka zhovievavým ľuďom dostanete živý. Práve tu sa dostanete do prvého dungeonu, koridorovaného tunelu. Dostanete prvé vybavenie, vyskúšate si prvý boj s ľuďmi, či zvieratami (myslím obrovského medveďa, ktorého som zobudil zo zimného spánku) a napokon sa predsa len dostanete von, na slobodu.
Už prvé kroky krajinou Skyrimu vám budú servírovať krásne pohľady a živú prírodu aj v zasneženej oblasti. Niekde sa potuluje líška, inde zajac, svorka vlkov alebo motýle. V najbližšej dedinke, do ktorej som mal na radu môjho záchrancu hneď zamieriť, som našiel kováča, u ktorého si vlastnoručne môžete ukovať zbroj. Nie je nad pocit, kedy si vyrobíte niečo, na čo ste museli šetriť, zbierať suroviny a spracovať ich.
Suroviny je možné získať rôznymi spôsobmi. Môžete si ich vydolovať na ložiskách rudy, zbierať na lúkach a v lesoch, obchodovať a vymieňať alebo kradnúť. Skyrim má rovnaký systém otvárania zámkov šperhákmi ako Fallout, takže nie je problém sa dostať do cudzieho príbytku alebo do truhlice. Ak tam nenájdete pár zlatých, určite speňažíte aj drahokamy alebo nepotrebné zbrane a oblečenie. Za peniaze, ktoré získate plnením questov je možné si kúpiť to, čo nenájdete, dom (aj s upgradmi jednotlivých izieb), koňa, alebo si najmete niekoho, kto vás bude sprevádzať.
Úvod hry sa nebude niesť v štýle prvého ročníka základnej školy, nikto vás nič nenaučí, je len na vás, ktorú vec budete ako často používať a teda, získavať skúsenosti. Prvý mág, ktorého stretnete vám dokáže predať niekoľko základých kúziel, a vtedy zistíte, akou cestou sa vyberiete. Cestou mága, ktorý ovláda majstrovskú mágiu, alebo bojovníka, ktorý rád šermuje okolo seba a namiesto holiaceho strojčeka používa bojovú sekeru. Či už sa pridáte na jednu, alebo druhú stranu, čakajú vás neuveriteľné dobrodružstvá. Univerzita v Ledohrade vás vyškolí v spomínanej mágii a bude odkrývať mytologické tajomstvá moci. Naopak, ako žoldnier v službách cisárskej légie budete odhaľovať celú politickú situáciu Skyrimu. Príbehová linka drakozrodeného by sa dala vtesnať do jednej tretiny hry, príbehy veľkých frakcií v Skyrime do druhej, a ostatné aktivity do tretej tretiny.
Tie si predstavte ako veľmi zaujímavé príbehy jednotlivých ľudí, ktoré sa dozviete z množstva denníkov a listov. Každý príbeh sa rozvíja viac, ako by ste čakali a všetko to krásne do seba zapadá. Nakoniec je tu nový systém náhodných questov, ktorý štúdio Bethesda Softworks do hry zapracovalo. RPG systém nie je hodnotený skúsenostnými bodmi, či kreditmi za vykonané zadania. Vaša postava sa bude upgradovať súčtom levelov, ktoré dosiahnete rozvojom skúseností v používaní toho, či tamtoho. Či už sa zameriate na háčkovanie zámkov, na alchymistické prípravky alebo na kúzla vyvolávania, vždy si skúsenosti prirátate aj k celkovému levelu vašej postavy.
Prečítajte si tiež: Súčasné ručné zbrane – prehľad
Pre najefektívnejší level-scalling je vhodné učiť sa z každého rožku trošku, nikdy neviete, ktorá schopnosť sa vám kedy hodí. Strom prideľovaných bodov je riešený hviezdnou oblohou, postava si rozdeľuje body medzi osemnásť schopností, ktoré znova obsahujú stovky perkov. Vylepšiť si môžete jednoručný, obojručný boj, obranu so štítom, kúzla liečenia alebo ničenia, kapsárstvo, alchymiu, spracovanie kovov, obchodovanie atd atd. Skyrim mi ale v tomto príde dosť jednoduchý. Myslím nenáročný, dá sa zvládnuť aj dvoma, či troma najviac rozvinutými schopnosťami.
Po dovŕšení vyšších levelov dokonca hra povoľuje a nepriatelia sa stávajú jednoduchšími. Moja spoločníčka dokázala skoliť nepriateľa už na dve rany. Aby som neprišiel o to kúzlo, nastavil som si o úroveň vyššiu obtiažnosť, takže znova to bola aká-taká výzva, s ňou aj kopa načítaní uloženej pozície. Stalo sa mi ale, že som občas narazil na fakt tuhého bossa, jeden drak ma dokázal zabiť dokopy trinásť krát, skúšal som proti nemu rôznu taktiku, zavolal som si naňho aj démonov, no posledný úder som mu zavesil až po nájdení niekoľkých veľmi zaujímavých kúskov zbraní a zbroje. Boj s drakmi je neuveriteľné epický.
Nie je len silný nepriateľ, je to nádherné zviera a utori spracovali drakov naozaj luxusne. Až vám príde ľúto draka, ktorý sa počas letu nekontrolovateľne zrúti na zem a v bolestiach čaká, až ho niekto dorazí. Vyťahujem luk, majestátneho draka si ešte raz obzriem... Skyrim je obrovský, zároveň si ale dokážete zapamätať jednotlivé lokality a hneď sa v nich zorientovať. Po objavení každého miesta sa budete môcť v budúcnosti rýchlo presúvať bez toho, aby ste kráčali peši celou krajinou, či museli namáhať koňa.
Severská krajina, akou je provincia Skyrim je väčšinou zasnežená, od určitej nadmorskej výšky ale sneh začína opadať a na juhu dokonca nie je žiadny. Podľa polohy v Skyrime je tiež vidieť rozdiel vo vegetácii, obyvateľoch, zvieratách a počasí. Pokým na severe pobehujú horské kozorožce, mrože a zúria tam snehové búrky, na juhu sa premáva vysoká zver a občas sa strhe lejak. Séria The Elder Scrolls je známa svojimi prepracovanými dungeonmi a Skyrim nie je výnimkou.
Sieť tunelov a jaskýń pod celým Skyrimom je taká bohatá, ako krajina tam vonku. Aj jaskyne majú svojich obyvateľov rôznych rás a tiež nemŕtvych. Lineárne dungeony majú navyše lepší level design, ako mal nepodarený Fallout, takže sa určite nestratíte. Niekoľko z nich skrýva v sebe logické puzzle, ktoré to celé skvele spestrujú. V hre ich mohlo byť naozaj viac. Drvivá väčšina jaskýň skrýva na konci finálneho mini-bossa, ktorý obvykle chráni vec, po ktorú ste sa v rámci questu do jaskyne vybrali.
Prečítajte si tiež: Najlepšia airsoftová pružina
Inak môžete naraziť na jedinečné kúsky zbraní, zbroje alebo kníh, ktoré vás vycvičia v jednotlivých schopnostiach. Dračie revy sú magické slová, ktoré dokáže použiť len drakozrodený. Na to, aby Dovahkiin dokázal použiť dračí rev je potrebná aj dračia duša, ktorou si rev odomkne. Povrchové mohyly, na ktorých sú dračie revy napísané zvyčajne chráni drak, takže zároveń s novým naučeným revom získate aj dušu. Stalo sa mi ale, že dračie pohrebisko, ako sa takýmto mohylám hovorí, strážilo viac drakov, a to už fakt začína zábava.
Dračie revy je možné použiť kdekoľvek a kedykoľvek a pretože sa dobíjajú dosť dlho, dajú sa použiť len ako mocný bonus ku kúzlam alebo zbrani. Rôzne amulety či vylepšenia vám túto čakaciu dobu samozrejme znížia. Revov je tiež na výber nadmieru, takže sami zsitíte, ktorý rev na akého nepriateľa pôsobí najúčinnejšie. Ak ma otravuje obrovský medveď, vyšlem rev tlakovej vlny, ktorý z poltonového medveďa spraví bábiku a odhodí ho na desiatky metrov.
Zaklínadlá, ktoré budete počas svojho putovania využívať sú rovnako rozvetvené. Deštruktívne kúzla sa vždy hodia do jednej ruky, do tej druhej si môžete zobrať ľahkú zbraň. Systém dvoch rúk je skvelý, kombinovať môžete naozaj ako situácia vyžaduje. Obrovská orkská sekera do oboch rúk? Nebeský meč popálenia do jednej a elfský štít do druhej ruky? Magická palica vrhania ľadovej búrky, alebo kúzlo upálenia?
Nepriateľské rasy a nepriatelia sú vcelku rozmanitý, no rád by som v hre videl aj trpaslíkov, nie len ich vybudované továrne s pokročilou technológiou. Vonku, v tej nehostinnej krajine narazíte na mačkovité šelmy, vlky, medvede a dokonca mamuty, ktoré žijú súdružne s obrami. Tí dokážu pekne podkúriť a jediné švihnutie ich kyjom znamená katapult niekde na obežnú dráhu. Neviem, či to je jedna z chýb v hre, alebo úmysel autorov, každopádne takto odstrelia každého pocestného, kto sa k nim priblíži. V horách potom môžete naraziť aj na prízračné šadové stvorenia, veľkých trollov a nakoniec banditov rôznych rás.
Aj ich brlohy ukrývajú rôzne tajomstvá a nájdenie nejakého odkazu, ktorý banditi skrývajú, vám znova spustí zaujímavý quest. Počas ciest narazíte aj na kladné postavy, takže krajina vám vôbec nepríde taká pustá. Obchodníci, s ktorými si môžete vymeniť tovar, respektíve predať zbytočnosti, lovci, ktorí sa ženú za sobmi alebo legionárov, ktorí vedú väzňa. Teraz pár osobných riadkov, ktoré normálne do recenzie nepatria.
Prečítajte si tiež: Ako si vybrať najlepšiu zbraň v The West
Kto nechce čítať pocity poctivého hráča, ktorý sa snaží prejsť každý kút, nech preskočí na ďalší odstavec. Chcem len povedať, že je len minimum hrier, pre ktoré som bol schopný prerušiť všetky ostatné činnosti. Dokonca som pár dní nekontroloval svoj web a redaktori mi začali písať, kde som. Pri fotení týchto screenshotov som strávil dokopy 4 hodiny, a to práve pre čaro Skyrimu. Rozhodol som sa, že odfotím aj nejaký dungeon, hrobku alebo proste niečo pod zemou a hneď pôjdem spať.
A keďže mám jaskýň už dosť vyľudnených (čítaj vyvraždených), zamieril som na juh, kde mám ešte kopu neobjavených miest. Cestou som ale našiel ďalšiu dračiu hrobku, ktorú okrem draka strážili aj nemŕtvi. Ja a Lýdia sme ich vyzabíjali a ja som získal skvelý meč, o niekoľko stupňov vyšší, ako mala moja obľúbená nebeská čepeľ. Ani tej som sa nechcel vzdať, a keďže som začínal byť ťažký, zamieril som do najbližšej dedinky. Niečo som predal a ľahší som sa vydal do spomínanej, doposiaľ neobjavenej hrobky.
Celá táto cesta sa mi predĺžila na hodinu a nakoniec som v jaskyni našiel len pavúka. Pôjdem spať, len čo nájdem nejakú lepšiu, vydávam sa na ďalšiu cestu, tentokrát na juhovýchod. Náhodní ľudia, ktorých som stretol mi priniesli viac, ako by som našiel v nejakom dungeone. Stretol som sa s bohom márnivosti, ktorý mi daroval služby jeho temných pomocníkov, strážkyňa svetla mi zase darovala meč. Aj takéto na vás budú čakať, osobne, dokázal som sa naviazať na jeden kus môjho arzenálu a nechcel som ho vymeniť ani za zbraň podstatne lepšiu.
Obrovskou výhodou TES V: Skyrim je, že čokoľvek spravíte vo svete, čokoľvek si položíte na poličku, alebo nájdete na zemi, vždy to ostáva v rovnakom stave. Nikde nič nemizne, ani sa neprepadáva pod zem. Inventár, do ktorého sa vám budú ukladať nazbierané predmety je celkovo rozdelený do niekoľkých skupín, či už písomnosti, zbrane, oblečenie alebo alchymistické prísady. Vnútri ale nie je žiadny filter na hľadanie lektvarov a všetkých ostatných druhov predmetov, čo z neho robí len neprehľadný zoznam. Rovnako ostávajú myslené aj postoje ľudí k hrdinovi, ak sa napríklad pridáte ku družníkom, ľudia vás na ulici pozdravia, a poprajú všetko dobré, pretože ich mienka o družníkoch je v celom meste pozitívna.
Ak už spomínam družníkov, cech bojovníkov v Bielom Priesmyku, po splnení všetkých podmienok sa môžete stať skutočne jedným z nich. Vlkodlakom. To vám pridá schopnosť premeniť sa na vlkodlaka a v tejto zvieracej podobe tyranizovať obyvateľov, či naopak, vysporiadať si pozemky s banditmi. Je to jedno z tajomstiev, ktoré mnohým hráčom ujdú, a jedno z morálnych rozhodnutí, ktoré v hre vykonáte. Až vykonáte závažný zločin, krádež alebo vraždu, dáte sa zatknúť, zaplatiť pokutu, alebo si to znova vyriadiť krvavou cestou. Je to len na vás. V severnej provincii sa môžete pobaviť všetkými aktivitami, ktoré si viete v stredoveku predstaviť.
Skyrim netrpí malým rozsiahlym svetom, netrpí chabou rozmanitosťou úloh a postáv no určite vás zaujíma vizualizácia, ktorou je Skyrim prezentovaný. Hru poháňa motor Creation Engine, ktorý je už síce starší, ale ponúka stále dostatočné možnosti a inovácie. Je to ale engine, ktorý si nespojíte so žiadnou inou hrou, ako The Elder Scrolls a Fallout. Aj Skyrim využíva jeho prvok, Radiant AI, ktorý vytvára realistické prostredie postáv. Ak by ste sledovali NPC postavu počas jej denných aktivít, boli by ste svedkami jej raňajok, obeda a večere, práce na poli alebo posedenia pri ohni. V hre majú naprogramovaných niekoľko ďalších činností, ktoré náhodne vykonávajú. Časom ale zistíte, že ich pobehovanie z jedného miesta na druhé je stereotypné.
Dokonca ani ich reakcie na okolie nenesú žiadnu osobnosť. Ak sa ale stanem s postavami priateľom, dovolia sa mi najesť alebo si zobrať veci z ich domu. Na ulici som stretol dieťa, ktoré sa chcelo hrať na schovávačku. Dieťa sa naozaj bežalo schovať, ja som odrátal sto sekúnd, a vybral som sa ju hľadať. Ehm... a cestou som narazil na jeden skvelý quest... Čo? Ako ale Bethesda pokročila so svojim enginom? Skyrimu dodáva skvelý vizuál engine, ktorý zvláda obrovské vykresľovanie, dynamické zmeny počasia, nasvietenie a vegetáciu a to pri jednom načítaní celej mapy.
Pri pohľade z horských masívov vidíte tie zmiešané lesy, trávnaté pláne a hmlisté močiare. Pri bližšom pohľade je vidieť nádhernú vodu, detailnú vegetáciu a rôzne druhy stromov. Interíéry a mestá sa pre svoju detailnosť načítavajú samostatne, a je treba povedať, že každý interiér je natrieskaný vybavením a videl som len dva rovnaké. Ak ste ale hrali Zaklínača, ktorý tento rok vyšiel, je jasné, ktoré RPG vyzerá lepšie. Elder Scrolls proste vyzerá zastaralo, v podstate vylepšený Fallout 3.
Na tak obrovský otvorený priestor to ale bohate postačuje, daň bola platená za dobrú optimalizáciu, aj napriek kolísajúcemu framerate. Engine tiež využíva Havok technológiu fyziky, ktorá sa ukáže v zaujímavých momentoch. Voda unáša vás a predmety hodené do nej, vietor ohýba stromy, plachty vejú vo vánku a mŕtve telá sa bezvládne kotúľajú dolu svahom. Telá môžete odtiahnuť do úkrytu a predmety môžete presúvať bez toho, aby ste ich museli brať do inventára. Nechýbajú ani fyzikálne bugy, kiksy, ktoré autori do hry vložili úmyselné alebo neúmyselne, každopádne sú zábavné a nekazia dojem z hry.
Vedrom sa dá predavačovi zakryť hlava a vykrádačka môže začať bez obáv. Okrem iných, hra je posiata menšími chybami, ako napokon každá hra od Bethesdy. Levitujúce predmetay na poličke sú ale zanedbateľné v porovnaní s chovaním NPC postáv, nasledovníkov. Lýdia, ktorá putuje so mnou doteraz, má niekedy výpadky a ostáva stáť na mieste. Niekedy zase preruší moju stealth akciu a rozbehne sa priamo do hniezda banditov. Najčastejšie mi ale zavadzia vo dverách, čo je neznesiteľné. Ďalším príkladom sú pasce.
Bez povšimnutia ostali aj animácie, síce rozhovory s osobami sú rozvetvené a dá sa zistiť neuveriteľné množstvo informácií, postavy skrývajú akékoľvek emócie, pohyby či reakcie. Jediné, čo je vyšperkované na maximum je samotná postava Dovahkiina. Chôdza, beh aj prikrčenie pôsobia prirodzene v závislosti od toho, ktorá zbroj a zbraň je práve používaná. Posledné údery bývaju väčšinou spomalené v efektnej zakončovacej animácií, ktorých je v hre tiež neúrekom. Dostanete sa až po stínanie hláv. Vadilo mi aj občasné zasekávanie v teréne, no vždy som sa vyslobodil nejakým skákaním.