Zbrane na verejných podujatiach: Legislatíva na Slovensku

Na úseku strelných zbraní a streliva je základným prameňom práva najmä zákon č. 190/2003 Z. z.Priatelia, v decembri sa uzavrel takmer presne šesť rokov trvajúci zápas o novú podobu zbraňovej legislatívy na Slovensku.

Každý vlastník zbrane sa skôr či neskôr stretne so zaručenými pravdami o tom, ako je to s nosením rôznych zbraní po vonku. Či už je to čepeľ noža nepresahujúca šírku dlane, alebo že pred vstupom do MHD musí zbraň vybiť.

Na základe požiadania Prezídia PZ SR zverejňujeme opatrenie na úseku strelných zbraní a streliva v súvislosti s núdzovým stavom.

Uverejňujeme našu analýzu novely - zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive. Novela bola predložená do medzirezortného pripomienkového konania dňa 29.11.2018.

Určené pre členov i nečlenov Legis Telum, držiteľov zbrojných preukazov i tých bez nich, ktorí nechcú vlastnú obranu nechávať na náhodu. Naše občianske združenie Legis Telum organizuje za spolupráce s partnerom Self Protect Academy Lipt.

Prečítajte si tiež: Zbrane, ktoré spôsobili hrôzu v prvej svetovej vojne

Na úseku strelných zbraní a streliva je základným prameňom práva najmä zákon č. 190/2003 Z. z.

§ 7Povinnosti účastníkov zhromaždenia

(3) Účastníci zhromaždenia nesmú mať pri sebe strelné zbrane alebo výbušniny.

Ochranu ústavných činiteľov zabezpečuje Úrad pre ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií, ktorý je súčasťou PZ SR, ale podlieha priamo ministrovi vnútra SR. Pre návštevníkov aj pre poslancov platí zákaz vnášania zbraní, pričom pre návštevy platia ustanovenia uvedení najmä v začiatku toho článku.

§ 32 Zabezpečenie poriadku v rokovacej sále:

Prečítajte si tiež: Ako si vybrať zbraň

(4) Do rokovacej sály je zakázané vnášať transparenty, plagáty, letáky alebo iné obdobné vizuálne zobrazenia, zbrane, výbušniny a paralyzujúce prístroje a látky. Do rokovacej sály je zakázané nosiť materiály propagujúce politickú stranu alebo politické hnutie alebo šíriace reklamu. Do rokovacej sály je ďalej zakázané vnášať jedlo.

§ 49aZabezpečenie poriadku na schôdzi výboru

(3) Do rokovacej miestnosti výboru je zakázané vnášať zbrane, výbušniny a paralyzujúce prístroje a látky. Do rokovacej miestnosti výboru je zakázané nosiť materiály propagujúce politickú stranu alebo politické hnutie alebo šíriace reklamu. V prípade, že sa schôdza výboru uskutočňuje podľa § 60a, je zakázané zobrazovať materiály propagujúce politickú stranu alebo politické hnutie alebo šíriace reklamu.

V roku 2016 sa novozvolený poslanec Krupa dostavil do NR SR so svojou legálne držanou zbraňou, ktorú pri vstupe odovzdal službe a pri odchode si ju zas prevzal. Tým tento príbeh mohol skončiť so slovami „zákonne a podľa predpisov“.

Ako veľmi správne okomentoval bezp. analytik Juraj Zábojník, Krupa rozhodne nebol ani prvý, ani posledný poslanec, ktorý vlastní zbraň a aktívne ju nosí až po vchod NR SR.

Prečítajte si tiež: Využitie držiakov na zbrane

Avšak, nasledovala dosť podivná mediálna búrka, ktorá neznalej verejnosti zas len zbytočne naháňala nezmyselný strach zo zbraní. Je dosť divné, že to podporoval aj Róbert Kaliňák, ktorý má sám k zbraniam veľmi blízko.

Poslanec Krupa následne prišiel o zbrane aj zbrojný preukaz, s tým, že musel predložiť nový psychologický posudok. Ten aj predložil a následne mu Polícia zbrane aj ZP vrátila.

Jednak je pán Zábojník bývalý riaditeľ Úradu na ochranu ústavných činiteľov, takže zjavne vie čo hovorí. Ale ako sme zdokumentovali v našom staršom článku, veľké množstvo slovenských politikov vlastní zbrane. Z nich viacero zbraň aktívne nosilo, napr.

Legislatíva a športové podujatia

Športové podujatia sú miestom, kde všetkými lomcujú silné emócie. Fenomén nešportových výtržníkov (úmyselne nepíšem športových fanúšikov) žiaľ dosiahol aj na Slovensko. Z veľmi podobných dôvodov zákonodarca zakázal nosenie zbraní na manifestácie, zhromaždenia a pochody.

Na podujatie, na ktorom sa predpokladá účasť menej ako 300 divákov, sa nevzťahujú ustanovenia § 6 ods. 1 písm. b), g), h), m), o), r), s) a x), § 8 až 13 a § 14; ak organizátor podujatia zabezpečí usporiadateľskú službu podľa § 6 ods. 1 písm. b), na člena usporiadateľskej služby sa vzťahuje § 14.

Organizátor podujatia je povinný v písomnej forme alebo v elektronickej forme oznámiť zámer organizovať podujatie obci, na ktorej území sa má podujatie konať. Ak sa má podujatie konať na území niekoľkých obcí, je potrebné jeho konanie oznámiť každej z nich.

Ak sa má podujatie konať mimo športoviska, súčasťou oznámenia podľa § 4 ods. 1. 2. 3. 4. (3) Ak organizátor podujatia nepredloží súhlas vlastníkov alebo užívateľov pozemkov alebo priestorov, kde sa má podujatie konať a nejde o podujatie podľa odseku 2 písm. b), obec oznámenie bezodkladne najmenej na sedem dní oznámi verejnou vyhláškou na úradnej tabuli a na svojom webovom sídle, ak ho má zriadené.

Organizátor podujatia je povinný vykonať bezpečnostné opatrenia uvedené v oznámení podľa § 4 ods. 3 písm. c) vykonať prehliadku miesta konania podujatia bezprostredne pred začiatkom podujatia a zabezpečiť, aby sa tam nenachádzali predmety uvedené v § 16 písm.

Ak na mieste konania podujatia došlo k hrubému narušeniu verejného poriadku alebo vážnemu ohrozeniu bezpečnosti, zdravia, mravnosti, majetku alebo životného prostredia, ktoré nemôže byť odstránené silami a prostriedkami organizátora podujatia, organizátor podujatia ihneď preruší podujatie alebo ukončí podujatie podľa športových pravidiel a bezodkladne požiada o pomoc Policajný zbor; ak ide o rizikové podujatie, organizátor podujatia písomne požiada o pomoc veliteľa bezpečnostného opatrenia Policajného zboru, ktorý sa počas rizikového podujatia zdržiava v riadiacej miestnosti športoviska.

Obec môže na základe písomnej dohody s organizátorom podujatia poskytovať súčinnosť pri plnení úloh usporiadateľskej služby prostredníctvom obecnej polície.

Ak ide o podujatie s osobitným režimom, najmenej 20 % počtu všetkých členov usporiadateľskej služby tvoria odborne spôsobilí zamestnanci prevádzkovateľa strážnej služby alebo príslušníci obecnej polície; to neplatí, ak ide o rizikové podujatie a podujatie, na ktorom poskytuje súčinnosť Policajný zbor podľa § 18 ods.

Hlavný usporiadateľ riadi organizovanie podujatia a zabezpečuje plnenie úloh podľa pokynov organizátora podujatia.

Bezpečnostný manažér v priebehu podujatia operatívne určuje bezpečnostné opatrenia, koordinuje ich výkon a podľa potreby zabezpečuje súčinnosť usporiadateľskej služby s Policajným zborom a obecnou políciou.

Člen usporiadateľskej služby je oprávnený:

  • presvedčiť sa zrakom, hmatom alebo technickými prostriedkami, či fyzická osoba, ktorá vstupuje na miesto konania podujatia, nemá pri sebe alebo na sebe predmety uvedené v § 16 písm. a), c), f) alebo písm.
  • nemožniť vstup na podujatie fyzickej osobe, ktorá vnáša na miesto konania podujatia predmety uvedené v § 16 písm. a), c), f) alebo písm.
  • vyzvať diváka na opustenie miesta konania podujatia, ak po upozornení podľa odseku 2 písm. g) pokračuje v nevhodnom správaní alebo konaní alebo ak sa odmietne podriadiť výzve usporiadateľa na premiestnenie do príslušného sektoru vyčleneného podľa § 6 ods. 3 písm.
  • vyžiadať preukázanie totožnosti účastníka podujatia v súvislosti s porušením povinností účastníka podujatia, zaznamenať a odovzdať údaje podľa § 22 ods.
  • zaistiť predmet uvedený v § 16 písm. f) alebo písm.

Obec je oprávnená na základe žiadosti organizátora podujatia alebo z vlastného podnetu určiť písomne počet členov usporiadateľskej služby aj v inom rozsahu ako je ustanovené v § 9. Kritériom pre určenie nižšieho alebo vyššieho počtu členov usporiadateľskej služby je najmä druh podujatia, podmienky konania podujatia, predpokladaný počet a rizikovosť divákov.

Policajný zbor môže na základe písomnej dohody s organizátorom podujatia poskytovať súčinnosť pri plnení úloh usporiadateľskej služby, ak ide o rizikové podujatie, podujatie s osobitným režimom alebo medzinárodné podujatie.

Delegát zväzu je povinný zúčastniť sa na príprave podujatia a na podujatí, dozerať a hodnotiť dodržiavanie povinností podľa tohto zákona a predpisov príslušného športového zväzu upravujúcich organizovanie podujatí organizátorom podujatia, usporiadateľskou službou a ostatnými účastníkmi podujatia.

Pri organizovaní rizikového podujatia je organizátor podujatia povinný zriadiť pri vchodoch a východoch športoviska a v priestoroch športoviska kamerový systém, ktorý umožní v čase konania podujatia nepretržité monitorovanie uvedených priestorov a identifikáciu fyzickej osoby alebo iného...

Definície

ZÁKONzo 4. Čl. (1) Tento zákon upravuje podmienky organizovania verejného športového podujatia (ďalej len „podujatie“), oprávnenia a povinnosti organizátora podujatia, činnosť, oprávnenia a povinnosti člena usporiadateľskej služby, úlohy obce a Policajného zboru, povinnosti a zákazy pre účastníka podujatia, podmienky na zaistenie bezpečnosti na podujatí, zodpovednosť a sankcie za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom.

Podujatie sa považuje za verejné, ak je prístupné pre individuálne neurčených divákov.

Všetky osoby podľa tohto zákona podieľajúce sa na príprave, organizovaní a dozore nad priebehom podujatia vykonávajú svoju pôsobnosť vo vzájomnej súčinnosti tak, aby právo pokojne sa zhromažďovať na verejne prístupných miestach nebolo obmedzené, okrem opatrení nevyhnutných na ochranu práv a slobôd iných, ochranu verejného poriadku, bezpečnosti, zdravia, mravnosti, majetku alebo životného prostredia.

Na zhromaždenie osôb na verejnom športovom podujatí sa nevzťahuje zákon č. 84/1990 Zb. o zhromažďovacom práve v znení neskorších predpisov.

Definície pojmov:

  • rizikové podujatie
  • futbalové stretnutie alebo hokejové stretnutie dvoch najvyšších súťaží v kategórii dospelých alebo posledné štyri kolá pohárových súťaží vo futbale a hokeji v kategórii dospelých
  • podujatie, na ktorom sa predpokladá účasť 4 000 a viac divákov
  • miestom konania podujatia miesto určené organizátorom podujatia v oznámení podľa § 4 ods. 3 písm.
  • divák
  • osoba, ktorá sa na podujatí zúčastňuje v súvislosti s výkonom športovej činnosti
  • rizikovým účastníkom podujatia fyzická osoba,u ktorej je predpoklad, že môže v súvislosti s účasťou na podujatí svojim správaním alebo konaním narušiť verejný poriadok, ohroziť bezpečnosť, zdravie, majetok alebo životné prostredie alebo narušiť pokojný priebeh podujatia, najmä fyzická osoba, ktorá je evidovaná v informačnom systéme o bezpečnosti na športových podujatiach (ďalej len „informačný systém“) podľa § 22 ods.

Rizikové podujatie v doterajšej právnej úprave nebolo explicitne vymedzené, preto návrh zákona ustanovuje jeho legálnu definíciu tak, aby s prihliadnutím na rôznorodosť a špecifickosť konkrétneho podujatia a s prihliadnutím na podmienky, za ktorých sa koná, bolo možné jeho označenie za rizikové oprávneným subjektom, ktorým je organizátor podujatia, obec alebo Policajný zbor.

Ak je podujatie označené za rizikové, je označené ako celok. Návrh zákona špecifikuje novú skupinu podujatí, a to “podujatia s osobitným režimom”. Ide o nový pojem, ktorý zahŕňa podujatia, pri ktorých sa na rozdiel od bežných podujatí vyžaduje prísnejší režim, pokiaľ ide o prípravu, organizáciu, samotný priebeh ako aj vykonávanie dozoru na podujatí z dôvodu existencie bezpečnostného rizika.

Za podujatie s osobitným režimom sa považuje rizikové podujatie (v akomkoľvek športe), ako aj každé futbalové stretnutie alebo hokejové stretnutie dvoch najvyšších súťaží a posledné štyri kolá pohárových súťaží vo futbale a hokeji v kategórii dospelých. Za podujatie s osobitným režimom sa považuje aj podujatie väčšieho rozsahu, na ktorom sa predpokladá účasť 4 000 a viac divákov, alebo z hľadiska kapacitného zaplnenia podujatie, na ktorom sa predpokladá viac ako 90% obsadenia športového zariadenia, ktoré má kapacitu 2 000 a viac divákov.

Pri organizovaní podujatí s osobitným režimom návrh zákona špecifikuje osobitné podmienky a povinnosti, ktoré musí organizátor takého podujatia splniť. Najvyššie nároky na organizátora podujatia, ale aj na účastníka podujatia, zákon ustanovuje pri rizikových podujatiach.

Medzi podujatia s osobitným režimom neboli zaradené medzinárodné podujatia z dôvodu, že na Slovensku sa koná množstvo menších medzinárodných podujatí v športoch, v ktorých nikdy nebol zaznamenaný problém s prejavmi diváckeho násilia a nie je ani predpoklad, že by sa tam mohol takýto problém vyskytnúť.

tags: #zbran #na #verejnych #podujatiach #legislativa #Slovensko